11.05.2020

(о.Лоренс Фрімен OSB | о. Беда Гриффітс OSB | Майстер Екхарт | Євангеліє від Йоана)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB.

о. Лоренс Фрімен OSB 
(«Містичний досвід Ісуса», «Отець наш Небесний») 

Серед багатьох питань, які задає Ісус своїм учням, ключовий — а також той, що показує, як Ісусов досвід Отця стає нашим власним – «за кого Мене вважаєте?» (Лк 9:18, Мт 16:15). Це питання не припирає нас до стінки. Ви можете проігнорувати його, якщо захочете. Але якщо ми вслухаємося в нього, воно поведе нас, подібно до Аліси із Керолівської «Країні чудес», в глибокий тунель – в світ надзвичайно інтенсивної реальності і осяяння, який Ісус називає Царством. Basileia – грецький еквівалент слова «царство» але це слово можно перевести ще краще як «царювання». Це нагадує нам, що Царство Боже – не місце, в якому ми збираємося опинитися, і не винагорода, яку ми можемо заслужити. Царство Боже – це присутність чистого буття Бога, у якій усі дуалістичні подвійності та протистояння перевершуються, хоча і не знищуються. «Не скажуть: ось, воно тут, або: он там. Бо Царство Боже всередині вас є» (Лк 17:21). У цьому місці Нового Завіту використовується грецький вираз, що означає – «в вас», «всередині вас», Також можливий ще такий переклад – «серед вас», «між вами». Християнська містична традиція має дуже простий сенс – це входження в Царство у єдності любові з Ним, в світлі Його слова, в унікальних обставинах нашого життя.

Царство Боже – це сам Отець, воно є можливістю розділити Його природу. Це наш свідомий досвід переживання Бога. Ми не можемо увійти в Царство несвідомо, хоча можемо відчувати його інтуїтивно або мріяти про нього. Але щоб увійти в нього, ми повинні чувати і проявляти пильність – володіти тими якостями, які розвиває в нас медитація. Однак, як вчить Ісус, ми не можемо спостерігати прихід Царства, як зовнішнього об’єкта – не можемо сприймати Царство дуалістичним розумом. Ми пізнаємо Царство, ділячись ним з іншими. Можливо, саме тому прозріння Царства з’являються на мить і в ту саму мить зникають. Саме тому Втілення являє нам Отця і одночасно вказує на те, що Він є прихованим, як основа та джерело буття, в Ісусі.

.

о. Беда Гриффітс OSB «Повернення до Центру»

Якби ми могли спуститися в глибини будь-якого предмету — будь то піщинка, листок або квітка — ми б зустрілися з вічною таємницею. За молекулами і атомами, протонами і електронами, живими клітинами з їх генами і хромосомами, прихована життєва сила, що невпинно виходить з безодні буття в Отці, що являється в світлі Слова і повертається до джерела в Дусі, в блаженстві любові. Божественна Трійця, або Сат-чіт-ананда індійської духовної думки, перебуває в серці кожної істоти. В Упанішадах говориться: «Істинне Я є менше меншого і більше більшого, але воно приховане в серці кожної істоти. Той, хто є вільним від бажань та смутку, бачить його славу по милості Творця». Ця таємниця відкривається кожному. Всі підходять до неї з різних точок зору і висловлюють її різними термінами, проте таємниця залишається незмінною, єдиною вічною Таємницею, що являється в просторі і часі єдиним незмінним Світлом та відбивається в людській свідомості.

Чому ж тоді людство залишається замкненим в світі часткових істин? Причина криється в нашому невігластві. Душа втрачає знання про Єдине і потрапляє в павутиння ілюзії. І основна причина ілюзії — гріх. Це рішення вільної волі відвернутися від Бога, від Істини, і відкинути Любов, відмовившись від самовіддачі. В Ісусі людина, що отвернулася від Бога, пізнає Істину і повністю віддав себе Любові, пожертвувавши собою. У цій точці в просторі і часі Істина проявилася в любові самопожертви. Таким є фінальне одкровення таємниці: Отець відкриває Своє «Я» світу і передає Свій Дух в Любові.

.

Майстер Екхарт «Царство близько»

В моїй душі є сила, яка сприймає Бога. Ніщо не є близьким мені так, як Бог. Бог мені ближче, ніж я сам собі. Моє існування залежить від того, що Бог є тут та зараз, що Він близько. Він присутній в камені і в шматку дерева, але вони цього не знають. Якби дерево знало про Бога і усвідомлювало Його близькість, як усвідомлює це вищий Ангел, то і дерево мало б те саме блаженство, що і Ангел.

Простір і час — це лише частини, а Бог єдиний. Бог не «те» і не «це», як безліч речей: Бог є Одне. Якщо прагне душа бачити Бога, вона не повинна одночасно спрямовувати погляд на речі, що належать часу. Бо поки образи заповнюють її свідомість, неможливо їй побачити Бога. Якщо душа хоче бачити Бога, вона повинна також забути і втратити себе. Бо поки вона бачить і знає себе, до тих пір не бачить і не знає вона Бога.

 .

Євангеліє від Йоана
(Йн 14, 1-12)

Нехай не тривожиться серце ваше; віруйте в Бога і в Мене віруйте. В домі Отця Мого осель багато. А якби не так, Я сказав би вам: Я йду приготувати місце вам. І коли піду і приготую вам місце, прийду знову і візьму вас до Себе, щоб і ви були там, де Я. А куди Я йду, ви знаєте, і путь знаєте. Фома сказав Йому: Господи! Не знаємо, куди йдеш; і як можемо знати путь? Ісус сказав йому: Я є путь, і істина, і життя; ніхто не приходить до Отця, як тільки через Мене. Коли б ви знали Мене, то знали б і Отця Мого. І віднині знаєте Його і бачили Його. Филип сказав Йому: Господи, покажи нам Отця, і нам вистачить. Ісус сказав йому: стільки часу Я з вами, і ти не знаєш Мене, Филипе? Хто бачив Мене, той і Отця бачив; як же ти говориш: покажи нам Отця? Хіба ти не віриш, що Я в Отці і Отець у Мені? Слова, які Я кажу, не від Себе кажу; Отець, Який в Мені перебуває, Він творить діла. Вірте Мені, що Я в Отці і Отець у Мені. Якщо ж ні, то вірте Мені за самими ділами. Істинно, істинно кажу вам: хто вірує в Мене, діла, які творю Я, і він створить, і більше цих створить; тому що Я до Отця Мого іду.

break

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь

Ілюстрація: Рембрандт «Портрет Ісуса»

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB