30.01.2020

(о.Лоренс Фрімен | Томас Мертон | Св. Ромуальд | Перше послання до Коринф’ян)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB.

_MG_8147

о.Лоренс Фрімен OSB «Євхаристія і споглядання»

Одного разу група равинських студентів сперечалася про значення уривку біблійного тексту. Вони звернулися до свого вчителя, який попросив показати йому сторінку з обговорюваним текстом. «Що ви тут бачите»? – запитав він. «Слова, які ми зараз обговорюємо», – відповіли учні. «Чорні значки на сторінці», – сказав старий равин, – «містять тільки половину сенсу цього уривку. Інша половина – це пробіли між словами».

Навколо кожної сторінки Писання існують незаповнені текстом поля мовчання. Також «інша половина», про яку розповів студентам їх учитель, – це і є необхідна пауза між вдихами, тиша в просторі між думками, відпочинок між фазами активності.

Майстер Екхарт говорив, що «немає нічого, більш подібного на Бога, ніж безмовність». Мати Тереза мала схожий погляд. Вона говорила, що «безмовність це сам Бог, Який звертається до нас». Чому Бог є таким подібним до безмовності? Екхарт не сказав, що Богові подобається безмовність, або що Він любить безмовних парафіян. Він сказав, що Бог саме подібний до безмовності. Св. Бенедикт використовує два слова, які ми перекладаємо, як «безмовність» або «мовчання»: «quies» і «silentium». «Quies» – це тиша, фізичне мовчання, відсутність шуму. З іншого боку, «Silentium» – це вже не відсутність шуму, а особливий стан розуму – це свідомість, спрямована на інших або на Бога. Це увага. Коли хтось приходить до священика, бажаючи поділитися власною проблемою або бідою, священик знає, що він, передусім, повинен приділити відвідувачеві свою увагу. Прислухатися, присвятити усього себе в акті уваги, – означає просто любити. І в цьому сенсі дійсно немає нічого більш схожого на Бога, ніж безмовність, – адже Бог є любов.

 

Томас Мертон «Зерна споглядання» 

Поки ми в молитві відчуваємо себе як окреме «я», що стоїть на краю безодні чистоти і порожнечі, яка є Бог, і поки ми чекаємо, «чи не отримаємо ми щось», — ми далекі від сокровенного і з’єднуючого пізнання, ми далекі від чистого споглядання… Бачучи перед собою глибоку і безмежну порожнечу, ми застигаємо на місці. Ми не можемо підійти до краю безодні, хоча перед нами немає перешкод. Чи не тому, що і безодні теж немає? Коли приходить час наступного кроку, ми не проходимо через проміжні фази і не піднімаємося на другий рівень… Зроблений крок — не є кроком. Трапляється ось що: окрема сутність, наше «я», зникає і не залишається нічого, крім чистої свободи і крім любові, єдиної з Любов’ю. Не дві любові, що чекають і шукають одна одну, а Любов, що любить у Свободі.

Кращий спосіб прославлення Бога — це перебування в Його безмовності… Чим глибше і чистіше наш зв’язок з Богом, тим ясніше ми сприймаємо Божественну присутність як неосяжну порожнечу. Це досвід очищення наших внутрішніх сил, в якому наше створене єство саме таким шляхом відгукується на дію Божественної любові.

.

Св. Ромуальд

Перебувай у своїй келії, як в раю;
Відкинь весь світ і забудь про нього;
Як досвідчений рибалка, спостерігає за здобиччю,
Ретельно стеж за своїм розумом.
Спустош себе повністю і перебувай в очікуванні,
задовольняючись лише Божою милістю.

.

Послання до Коринф’ян апостола Павла
(1 Кор 2: 7-11, 16) 

Ми проповiдуємо премудрiсть Божу, таємну, приховану, яку призначив Бог перед вiками для слави нашої, якої нiхто з князiв вiку цього не пiзнав; бо якби пiзнали, то не розіп’яли б Господа слави. Але, як написано: «Hе бачило око‚ i вухо не чуло, i на серце людини не приходило те, що Бог приготував тим, хто любить Його». Hам же Бог вiдкрив це Духом Своїм; бо Дух усе досліджує, i глибини Божi. Хто з людей знає, що є в людинi, крiм духа людського, який живе в нiй? Так i Божого нiхто не знає, крiм Духа Божого… Хто пiзнав розум Господнiй, щоб мiг пояснити його? Ми маємо розум Христа.

break

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь