07.10.2019

(о.Джон Мейн OSB | Кім Натараджа Obl OSB | Євагрій Понтійський | Євангеліє від Марка)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB

IMG_9218

о.Джон Мейн OSB «Шлях невідання»
( р. «Бог — центр моєї душі»)

Медитація є дуже простою. Медитувати — означає просто перебувати в самому центрі нашого буття. Перебувати у спокої. Єдина проблема, з якою ми стикаємося на цьому шляху, полягає в тому, що ми живемо в світі божевільного руху, тож тиша і вкоріненість здаються абсолютно неприродніми для більшості з нас. Але якщо ми звернемося до природи, то побачимо, що все зростає від центру назовні. Центр — це місце, в якому починається все, чим ми є і це те, на що вказує медитація. Медитуючи ми вступаємо в контакт із центром нашого буття. Це повернення до нашої основі, до нашого джерела, до Бога. Св. Іван від Хреста в своїх роздумах про сутність медитації писав, що «Бог є центром моєї душі». Повертаючись до нашого джерела та основи, ми повертаємося до нашої чистоти. Заклик до споглядання і медитації для ранніх Отців Церкви був закликом до чистоти серця. Це бачення, що не є затемненим егоізімом, егоцентричними бажаннями чи образами. Серце, що живиться та рухається завдяки однієї лише любові. Медитація веде нас до чистої ясності — ясності бачення, ясності розуміння та ясності любові — ясності, що походить з простоти.

Медитація — це шлях уваги. Ми повинні вийти за межі думок, за межі бажань та за межі уяви. Там, за межею усього ми почнемо усвідомлювати, що ми є тут та зараз — в Бозі, «в якому ми живемо, рухаємося й існуємо» (Діян 17:28). Шлях простоти — це шлях одного єдиного слова, шлях повторення одного слова. Це шлях вірності до повторення нашого слова щоранку і щовечора. Цей шлях веде нас за межі всіх слів, за межі лабіринту ідей — до цілісності та єдності.

.

Кім Натараджа Obl OSB «Важливість підготовки до медитації»
(«Школа Медитації», Курс 1, лист 47) 

Св. Йоан Касіан вчить, що ми повинні підготуватися до моменту молитви, вже намагаючись бути такими, якими хотіли б бути у самій молитві. Ми повинні стати «людьми молитви» також і у просторі нашого повсякденного життя. Нам необхідно спростити наше життя в цілому, так, щоб вже ніщо не в силах було відвернути нашу увагу від Божої присутності.

Найважливішою підготовкою до безмовної молитви є внутрішнє очищення, метою якого є «чистота серця». Для Касіана духовна практика неодмінно включає в себе очищення від «злих думок», – а під цим він також мав на увазі і «очищення емоцій». Говорячи про це, пустельники мали на увазі очищення від егоцентричних бажань та безладних емоцій, викликаних пораненим его. Томас Мертон пояснював це так: «Те, що пустельники шукали найбільше, було їх істинним «я» у Христі. І для цього їм доводилося повністю відмовитися від хибного «я», яке було сфабрикованим під соціальним примусом у «зовнішньому світі»». Медитація – наша найпотужніша зброя, бо вона відкриває нас для Святого Духа, який «співчуває нашій слабкості і приходить до нас. Якщо він знайде, що наш дух молиться йому з любові до істини, він опускається на нього і розсіює цілу армію думок, які наш дух оточують» (Євагрій Понтійський). Молитва і медитація, таким чином, ведуть нас до трансформації, зцілюючи наше зранене его.

На сторінках Євангелія Ісус наполягає на тому, що саме наші «злі думки», наше негативне мислення і сприйняття заважають нам жити у Божій Присутності: «те, що з уст виходить, від серця виходить; це і оскверняє людину». Ісус вчить, що спочатку нам необхідно пережити внутрішнє очищення: «очисти перше всередині чаші і блюда, щоб чистими були і зовні вони». Але в той же самий час нам було сказано, що якщо ми витерпимо до кінця, адже «кожен, хто просить, одержує, і хто шукає, знаходить, і тому, хто стукає, відчиняють» (Мт 7: 8), ми відкриємося до усвідомлення Божої Присутності в нашому серці.

.

Євагрій Понтійський

Під час молитви жени від себе геть усе, що заважає тобі. Будь простий і в той же час подібний до вдумливої дитини. Відкинь всі помисли та лукавство. Якщо хочеш побачити прозорість свого духу, залиш свої помисли, і тоді побачиш, що ти подібний до сапфіру або до небесної блакиті. Але все це неможливо без спокою внутрішньої свободи (грец apatheia — безпристрасність).

.

Євангеліє від Марка
(Мк 7: 1-8, 14-15, 21-23) 

Зібрались до Ісуса фарисеї і деякі з книжників, і, побачивши, що деякі з учеників Його їли хліб немитими, руками, докоряли їм. Бо фарисеї і всі юдеї не їдять, не вимивши старанно рук, додержуючись передань предків. Є і багато іншого, чого у них прийня­то дотримуватись: обмивання чаш, кухлів, казанів і лавок. Потім питають Його: чому ученики Твої не роблять за переданням предків, а їдять хліб немитими руками? Він сказав їм у відповідь: добре пророкував Ісая про вас, лицемірів, як і написано: люди ці шанують Мене устами, серце ж їхнє далеко від Мене. Марно ж шанують Мене, навчаючи вчень, заповідей людських. Бо ви, залишивши заповідь Божу, дотримуєтесь передання людського, обмиваєте чаші і кухлі і робите багато іншого, до цього подібного. І, покликавши весь народ, говорив йому: слухайте Мене всі і розумійте: нічого нема поза людиною, що входило б у неї і оскверняло її; але те, що виходить з неї, – те й оскверняє людину. Бо зсередини, від серця людського, виходять лихі помисли, перелюбства, любодійства, вбивства, злодійство, здирство, лукавство, зради, ганебні вчинки, заздрісне око, богохульство, гордощі, безумство, – все це зло зсередини виходить і оскверняє людину.

break

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

 Підпишіться на розсилку оновленнь сайту
christian-meditation.com.ua/subscribe

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB