18.08.2019

(о.Лоренс Фрімен OSB | бр. Мартін Куварапу OSB Cam | св. Йоан Касіян | Євангелія від Матвія)

Щотижневі читання для медитативних груп

IMG_1320

о.Лоренс Фрімен OSB «Паломництво»
(фрагмент з фільму «Паломництво»)

Сутність медитації – простота. Медитувати – це просто бути. Бути цілісним, єдиним і простим. Починаючи медитувати, ми пізнаємо на досвіді, наскільки наша свідомість позбавлена цієї простоти. Для нас проблематично навіть бути присутніми в теперішньому моменті: ми думаємо про минуле, турбуємося про майбутнє. Ми думаємо про самих себе або про те, що думають про нас інші, думаємо про свої проблеми. Тож, наш розум постійно зайнятий купою справ. Але приступаючи до медитації, ми перш за все повинні навчитися бути простішими, залишивши всі наші думки. Простота приведе нас до спокою. Спокій тіла та розуму, до якого ми приходимо у медитації, є вкоріненим в біблійній ідеї нашого шляху до Бога: «Зупиніться та пізнайте, що Я — Бог …» (Пс 45:11) У цьому спокої нашої свідомості та духу, що передбачає також і тілесний спокій, природним чином зростає пізнання Бога.

Отже, в медитації ми не намагаємося уявити собі Бога, не думаємо про складність власного життя, не намагаємося змусити Бога прийти і вирішити наші проблеми. Ми тільки перебуваємо з Богом, дозволяючи Йому перебувати з нами. Цей спокій також є і свободою від бажань, які руйнують нашу простоту і породжують страх – адже ми часто хочемо того, чого не маємо, або боїмося втратити те, що вже отримали. Виходячи за межі наших бажань, ми відкриваємо себе Божому дару буття. Ми вчимося не хотіти а приймати дар. Споглядання відкриває нам істину про те, що ми володіємо безмежним і вічним даром – це дар власного «Я» Бога для нас. У християнському розумінні молитви ми молимося не заради чогось. Швидше в нашій молитві ми входимо в молитву самого Ісуса, входимо в Його досвід прийняття дару любові Отця, де дар цієї любові нам – це Дух. У християнській медитації ми занурюємося в найглибшу таємницю віри, крокуючи найбільш простим шляхом. 

 

бр. Мартін Куварапу OSB Cam «Ісус, що ходить по воді» 
(Фрагменти статті з журналу «The Bede Griffiths Trust» Golden String, Vol.6 №2 1999-2000)

Історія про те, як Ісус ходив по воді, містить в собі всю повноту Євангелія. В цій дії Ісус розкриває свою істину місію та сенс долі кожної людини на її духовному шляху. Ходження по водах – це не демонстрація власної сили та величі, але знак найвищого смирення. Духовна доля кожної людини полягає в тому, щоби увійти у лоно Бога та пережити нове народження, народитися звище.

Ісус веде за собою учнів на різних рівнях. Перший рівень – зустріти Ісуса на дорозі і почати йти за Ним шляхом. Шлях чи дорога символізують слідування морально-етичним принципам, на яких базується наше життя в цьому земному світі. Але далі дорога веде нас до моря, до нескінченності. І ніхто не може продовжувати свій шлях по воді, йдучи нею, немов по землі. Для цього ми усі потребуємо човна. Цей човен є човном вірувань, релігійних переконань. Але ким тоді є Ісус? Він – Вчитель, Він керує човном, ведучи за собою учнів крізь нескінченність Божого Моря. Ісус не потребує човна, Йому не потрібна дорога чи шлях, Він є єдиним із Морем Бога.  Йдучи морем Ісус звертається до учнів, які у страху протистоять хвилям: «Прийдіть до Мене, всі струджені і обтяжені, і Я заспокою вас; візьміть ярмо Моє на себе і навчіться від Мене, бо Я лагідний і смиренний серцем, і знайдете спокій душам вашим; бо ярмо Моє – благо, і тягар Мій легкий.» (Мт 11:28-30)

Щоби ходити по воді, треба буди дуже легким, дуже смиренним, вільним від его. Его не може ходити по воді. Его є важким, мов камінь. Але наше істине Я, що створене на образ та подобу Бога, є легким, мов пір’я. Шлях Ісуса — це шлях до Бога, це прямий дотик до Моря, у якому ви вільні від човна. Своєю присутністю на поверхні морських вод Ісус запрошує своїх учнів: залишіть човен і увійдіть до Моря Бога. Таким є єдиний шлях, що веде до життя без кінця та без меж.

 

св. Йоан Касіян «Співбесіди»

З особливою увагою йди євангельського приписом: увійти в свій спокій і зачинити двері для того, щоб молитися. Ось як слід це робити. Ми молимося в своєму спокої, коли повністю звільняємо серце з суєти думок і турбот і, перебуваючи в таємному і дружньому самоті з Богом, відкриваємося Йому. Ми молимося за зачиненими дверима, коли, не розмикаючи вуст, закликаємо Того, хто слухає не слова, але бачить наше серце. Ми молимося потай, коли звертаємося до Бога одним лише серцем і зосередженої душею. Тому слід дотримуватися глибоке мовчання під час молитви. Молитва наша повинна бути частою, але короткою.

 

Євангелія від Матвія
(Мт 14:22-33)

І зараз же звелів Ісус ученикам Своїм сісти в човен і пливти раніше за Нього на той бік, поки Він відпустить людей. І, відпус­тивши народ, Він зійшов на гору помолитися на самоті; і ввечері залишився там один. А човен був уже на середині моря, і било його хвилями,бо вітер був супротивний. У четверту ж сторожу ночі пішов Ісус до них, ідучи по морю. І ученики, побачивши, що Він іде по морю,стривожились і говорили: це привид. І зі страху закри­чали. Але Ісус зараз же за­говорив до них і сказав: за­спокой­тесь! Це Я, не бійтеся. Петро сказав Йому у відповідь: Господи! Якщо це Ти, звели мені прийти до Тебе по воді. Він же сказав: при­йди. І, вийшовши з човна, Петро пішов по воді, щоб підійти до Ісуса. Побачивши ж сильний вітер, зля­кався і, коли почав тонути, закричав: Господи, спаси мене! Ісус зараз же простяг ру­ку, підтримав його і говорить йому: маловіре! Чого ти засумні­вався? І, як увійшли вони в човен, вітер стих. Ті, що були в чов­ні, підійшли, вклонилися Йому і сказали: воістину Ти Син Божий.

break

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань до та після медитації, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB