07.07.2018

(о.Джон Мейн OSB | Серен К’єркегор | Григорій Ніський | Євангеліє від Луки)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB

IMG_1730

о. Джон Мейн OSB «Монастир без стін (Духовні листи)»
(л. 9 «Авторитетність досвіду», л. 7 «Повертаючись додому»)

Таємниця Бога відкрилася людству в таємниці особистості Ісуса. Це жива таємниця, що виливається за межу усіх природних кордонів мислення та почуттів. Ця таємниця перевершує кожного з нас, вона є більш великою, ніж ми усі, разом узяті. Однак, вона ближче до нас, ніж ми самі до себе, тому що включає нас у себе. Іманентність і трансцендентність таємниці, подібно до реальності традиції та досвіду — це одне ціле, якщо ми перебуваємо в миті споглядального бачення. Перевершуючи самих себе у щедрості любові, ми бачимо все навколо вже не на власні очі, але очима Бога і розумом Христа.

Крокуючи шляхом медитації ми вчимося невпинному повторенню нашої молитовної формули. У цьому повторенні ми відвертаємося від самосвідомості нашого его та поглинення собою, які завжди ускладнюють нас та тягнуть на дно, обтяжуючи тим чи іншим «майном». Саме це багатство перешкоджає нашому усвідомленню присутності Духа в нас, що живе і діє в наших глибинах. Багатство, про яке Євангеліє говорить, як про перешкоду до входу в Царство, є нічим іншим, як обмеженими і неповними істинами, що походять із нашого самоаналізу. Самоаналіз не є самопізнанням, і навіть не є шляхом до самопізнання. Пізнаючи себе нам необхідно повністю згорнути з будь-яких шляхів зосереження на собі. У цьому полягає велика вбогість Христа, який є зосередженим на Отцеві, що послав Його і через Нього говорить. Ми можемо пізнати себе, відкривши себе в Іншому. Наше граничне самопізнання, в якому Дух Христа об’єднується з нашим духом, означає відкриття себе у Бозі. Але для того, щоб відвернутися від себе необхідна рішучість та хоробрість. «Хто не зречеться всього, що має, не може бути Моїм учнем» (Лк 14:33). Це і є віра. Будь-який акт віри — це крок назустріч до нескінченного розширення Божої присутності.

.

Серен К’єркегор «Польова лілія і небесна птиця»

Вміння перебувати у безмовності — це велике мистецтво. І вчитися йому можна у безмовних вчителів: лілії та птиці. Ісус каже: «Шукайте найперш Царства Божого й правди Його». Але що це означає, що я повинен робити, щоб можна було сказати, що я прагну знайти Царство Боже? Чи повинен я намагатися отримати місце, яке відповідає моїм здібностям і силам, щоб працювати на цьому місці? Ні, ти повинен перш шукати Царства Божого. Чи повинен я віддати все своє майно бідним? Ні, перш ти повинен шукати Царства Божого. Чи повинен я йти проповідувати це вчення світу? Ні, ти повинен перш шукати Царства Божого. Але в такому випадку те, що я повинен робити перш за все, це є — ніщо? Так і є, ти повинен в найглибшому сенсі зробити з себе самого «ніщо», стати «нічим» перед Богом, навчитися безмовності. Ця безмовність і є початок, про який сказано: «перш за все» — перш за все шукайте Царства Божого. Через безмовність людина приходить до початку. Початок — це мистецтво стати безмовним, як і вся природа.

.

Григорій Ніський
(«Гомілія на Пісня Пісень», «Діалог про душу та Воскресіння»)

Той, хто сходить вгору не знає зупинки, йдучи від початку до початку — через початок, що не знає кінця. Того, хто піднімається вгору ніколи не зупиняє бажання вже пізнаного — сходячи від одного великого бажання до ще більшого, він крокує своїм шляхом в нескінченність, піднімаючись все вище і вище. […] Коли душа, перебуваючи у простоті, єдності та істинній подобі Божій, знаходить повноту, вона живою дією любові зливається з тим єдиним, яке істинно любить і бажає, перетворюючись на те, що пізнала, і невпинно здійснюючи нове відкриття.

.

Євангеліє від Луки
(Лк 12:22-31)

Сказав же ученикам Своїм: тому кажу вам, – не піклуйтесь про душу вашу, що вам їсти, ні про тіло ваше, – у що вдягнетеся. Душа більша за їжу, і тіло – за одяг. Погляньте на воронів: вони не сіють, не жнуть; у них немає ні комор, ні житниць, і Бог годує їх; наскільки ж ви кращі за птахів! Та й хто з вас, піклуючись, може додати собі зросту хоч на один лікоть? Отже, якщо і найменшого зробити не можете, чого піклуєтесь про інше? Погляньте на лілеї, як вони ростуть: не трудяться, не прядуть. Кажу ж вам, що й Соломон у всій славі своїй не одягався так, як одна з них. Коли ж траву на полі, яка сьогодні є, а завтра буде кинута у піч, Бог так одягає, то наскільки краще вас, маловіри! Отже, не шукайте, що вам їсти або що пити, і не турбуйтесь, бо всього того шукають люди світу цього, ваш же Отець знає, чого потребуєте. Краще шукайте Царства Божого, а те все додасться вам.

break

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

 Підпишіться на розсилку оновленнь сайту
christian-meditation.com.ua/subscribe

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB