28.05.2018

(о.Лоренс Фрімен OSB | о. Бруно Барнхарт OSB Cam | Олів’є Клеман | Євангеліє від Матвія)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB

groups_readings_28052018b

о.Лоренс Фрімен OSB «Трійця, що обертається»

Догмат про Трійцю вказує на образ кругового обертання. Подібно до трикутника, що обертається довкола себе, три Особи вічно втрачають і знов знаходять себе одне в одному. В цього руху Трійці є два виміри – вічна глибина таємниці Отця і вічне прагнення до проявленності у Творінні, що невпинно розширюється.

Медитація за своєю суттю є чимось, що так чи інакше веде до подолання сталих уявленнь. Вона може взяти і розвіяти будь-яку з концепцій, будь-який з образів, включаючи й ті з них, які є в нас відносно Бога. Подібна радикальна пустотність нерідко лякає людей, чий релігійний досвід не обіймає знання про споглядальну традицію, і які з цієї причини вважають медитацію «не зовсім молитвою». Але досвід показує – пізніше, практикуючи медитацію, ці люди знаходять спокій розуму, що стає свіжим і відкритим простором, який дозволяє Богові явити там свою повноту. І тоді на місце старого і, як і раніше, домінуючого образу Бога, – абсолютного монарха, що сидить на віддаленому від всього троні й розпоряджається життями своїх підданих, приходить нове розуміння Бога, народжене в досвіді любові, що дарується всім в рівній мірі як благодать. Монадичний образ Бога – це одиничний об’єкт, самотній і всемогутній, подібно до всіх тиранів здатний одночасно на милість і на помсту, що переростає в жорстокість. З точки зору антропології, подібне бачення Бога відображає свідомість окремих примітивних суспільств, що живляться самозмальовуванням свого власного его. Ось такою частково і є та уява, що збуджує наш розум, та яку о.Джон Мейн називав «найбільшим ворогом молитви».

Образ Святої Трійці, – одне з найглибших, найсміливіших і найкрасивіших осяянь, що відвідали людство. Він пояснює вищу природу реальності, наскільки це взагалі можливо, пропонуючи нам метафору, резонуючу на кожному з рівнів досвіду, – адже любов можна відчути на кожному рівні. Досвід любові взагалі змінює нас, як людей, і наше бачення реальності. Часто, якщо досвід є пережитий і ми зберігаємо йому вірність, кордони між нами й оточуючими стають менш міцними. Часом рамки, що розділяють нас, можуть навіть зовсім зникнути, при тому не руйнуючи чудову реальність наших унікальних ідентичностей, що переживають зустріч, багато разів об’єднуються і відокремлюються, з метою зустрітися знову на ще глибшому рівні. Переживаючи любов, ми сходимо в її глибини. Про це християнські містики говорили, як про тверезе сп’яніння, як про сяючу темряву. Тільки за допомогою парадоксу можна описати досвід любові — досвід, в якому ізольоване его скинуто з трону, і ми пізнаємо абсолютно нове почуття самодарування та ділення собою.

Любов – завжди таємниця. Звідки вона з’явиться, як і де почне проростати? Цей незбагненний вимір виражається у небаченому Отцеві – в непізнаваній, недоторканій таємниці Божій. Але ця ж таємниця набуває форми в індивідуумах, тоді, коли їх індивідуальність долається. Це і є Слово, яке прагне стати плоттю. Любов вивільняється з дуалізму стосунків, в яких вона була народжена, стаючи трансцендентною творчістю, зціленням, оживлюючи все, до чого доторкнулася. Це Дух Святий. Спокійний розум знаходить здатність все більш глибокого бачення й розпізнавання, переживаючи свою істинну природу, пізнаючи в собі ікону Божу. Бачення Бога в собі є зачатком бачення Бога в інших і в усій реальності.

.

о. Бруно Барнхарт OSB Cam «Чистота серця та споглядання»

Споглядаючи Трійцю та спостерігаючи за навколишнім світом, ми можемо змінити фокус нашого західного погляду, використовуючи східні лінзи. І тоді наш погляд проникне в таємницю того, що відбулося в самому Ісусі Христі, в Його Хресті і Воскресінні. Недвоїстість, яку ми знайдемо тут, та яка охоплює небеса і землю, Бога і всесвіт, Бога і людство, — це не недвоїстість початку (на якій зосереджені східні традиції), але недвоїстість звершення, фіналу. В Хресті Ісуса (а також і в Його смерті і Воскресінні), Бог (Трійця) і Космос (загальна гармонія творіння) приходять до єдності, стають Одним. Цю нову єдність ми називаємо Тілом Христовим. І в цьому питанні духовність азії може зробити свій внесок у сьогоднішнє осмислення цієї таємниці, доповнюючи теологію нагадуванням про традицію мандали* — квазіуніверсального символу цілісності, єдності реальності. Таємниця Хреста полягає в тому, що Трійця і творіння стають одним цілим. …Ми розглядаємо людську особистість як одне ціле. Саме цю цілісність особистості ми і називаємо істинним «Я». Споглядання людської особистості таким об’єднуючим чином, як «нову людину», миттєво призводить нас до таємниці хрещальної посвяти. Саме у Хрещенні вся повнота особистості перероджується в Дусі Святому, як нам говорить про це одкровення Нового Завіту. «Нова людина» — це та особистість, що набуває єдності, беручи участь у Божій єдності. У Хрещенні людська особистість безпосередньо входить у «Подію Христа»**, переживає її.

* Мандала — художньо-схематичний образ у духовній культурі сходу, що ємко та лаконічно символізує собою єдність всесвіту, використовуючи символічні елементи певної традиції. Окрім традиційних східних мандал існують також приклади мандал, що належать до сучасного інкультураційного християнського мистецтва. Також можна важати подібними за характером до східних мандал деякі елементи середньовічної християнської духовної символіки.  (Примітка редакції)
** «Подія (мить) Христа» — термін сучасного богослов’я, що вказує на прорив не тільки в горизонтальному напрямку історичного руху, але також і в вертикальному. «У часовий вимір історії входить Той, хто поза часом, і на цей раз — власною персоною. Виникає не просто одноразовий («історичний») контакт світового часу і Божої позачасовості, але певний «постійний зв’язок», «комунікаційний канал». Рух горизонтального історичного часу триває, але тепер його супроводжує вертикаль, «перпендикуляр», що не заперечує горизонтального виміру як такого.» (А. Кирлежев «Есхатологічний вимір християнства»)

.

Олів’є Клеман «Витоки»

Христос, коли явив Отця в Дусі, відкрив нам таємну природу Живого Бога, простір любові, простір Трійці. Тільки Син знає Отця, і Отець знає Сина, і їх обох знає Святий Дух у великій Божественній єдності, де Один не існує без Іншого. Бог є нескінченною єдністю особистостей, в якій кожен особливим чином бере участь — віддаючи і приймаючи — у Божественній сутності. «Бог є присутнім всюди, наповнюючи собою весь Всесвіт. Ангели та святі, які очистилися, знають про це, впізнаючи сяйво світла Святого Духа. Але яким Він є, де і як існує — це все не відомо нікому: тільки Отець знає Сина, і Син — Отця, і Святий Дух — Отця і Сина, бо Дух з ними має одну сутність та вічність.» (Діадох Фотікійській «Катехізис»)

Отець є Богом над усіма — Він є принцип всякого буття. Втілений Син є Богом з нами. Це Логос, який творить світ, вимовляючи Свої творчі слова. Дух є Богом в нас, Диханням — це Pneuma, що всьому дарує життя та веде усі речі до їх удосконалення. Логос є порядком та розумністю, Пневма є рухом та життям. Таким чином, за словами Максима Сповідника, споглядання речей веде нас до тринітарного досвіду: саме буття речей вказує на Отця, укладений в них сенс говорить про Логос, а їх спрямованість до повноти та красі являє животворящого Духа. «Отець творить усі речі Словом в Дусі» (Афанасій Олександрійський «Листи до Серапіона»)

.

Євангеліє від Матвія
(Мт 28: 16-20)

У той час одинадцять учнів пішли до Галілеї на гору, куди вказав їм Ісус, і, побачивши Його, поклонилися, а деякі засумнівалися. Та Ісус, підійшовши, промовив до них: “Дана Мені вся влада на небі й на землі. Тож ідіть і навчіть усі народи, хрестячи їх в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все, що Я заповів вам. І ось Я з вами по всі дні аж до кінця віку!”.

break

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

 Підпишіться на розсилку оновленнь сайту
christian-meditation.com.ua/subscribe

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB