о. Бруно Барнхарт OSB Cam «Чистота серця та споглядання»

(Фрагмент з виступу о. Бруно «Християнство у світлі азіатської філософії недвоїстості» на симпозіумі у монастирі Нью-Камальдолі, червень 2000 г.)

1518933_1466856753553424_7206481995685224980_o

Одночасно споглядаючи Трійцю і спостерігаючи за навколишнім світом, ми можемо змінити фокус нашого західного погляду, використовуючи східні лінзи. І тоді наш погляд проникне в таємницю того, що відбулося в самому Ісусі Христі, в Його Хресті і Воскресінні. Недвоїстість, яку ми знайдемо тут, та яка охоплює небеса і землю, Бога і всесвіт, Бога і людство, — це не недвоїстість початку (на якій зосереджені східні традиції), але недвоїстість звершення, фіналу. В Хресті Ісуса (а також і в Його смерті і Воскресінні), Бог (Трійця) і Космос (загальна гармонія творіння) приходять до єдності, стають Одним. Цю нову єдність ми називаємо Тілом Христовим. І в цьому питанні духовність азії може зробити свій внесок у сьогоднішнє осмислення цієї таємниці, доповнюючи теологію нагадуванням про традицію мандали — квазіуніверсального символу цілісності, єдності реальності. Таємниця Хреста полягає в тому, що Трійця і творіння стають одним цілим. І це те, що природним і доступним чином демонструє нам символізм мандальних зображень.

Вводячи азіатську перспективу недвоїстісті, ми ще більшою мірою розглядаємо людську особистість як одне ціле. Саме цю цілісність особистості ми і називаємо істинним «Я». Споглядання людської особистості таким об’єднуючим чином (в християнському контексті — як «нову особистість») миттєво призводить нас до таємниці хрещальної посвяти. Саме у Хрещенні вся повнота особистості перероджується в Дусі Святому, як нам говорить про це одкровення Нового Завіту. «Нова людина» — це та особистість, що набуває єдності, беручи участь у Божій єдності. Таким чином хрещення (грец. photismos, англ. Illumination — просвітлення), головний ініціатичних акт християнства, нагадує нам про буддистські подієві поняття, такі як пробудження або просвітлення. У Хрещенні людська особистість безпосередньо входить у «Подію Христа»*, переживає її.

* «Подія (мить) Христа» — термін сучасного богослов’я, що вказує на прорив не тільки в горизонтальному напрямку історичного руху, але також і в вертикальному. «У часовий вимір історії входить Той, хто поза часом, і на цей раз — власною персоною. Виникає не просто одноразовий («історичний») контакт світового часу і Божої позачасовості, але певний «постійний зв’язок», «комунікаційний канал». Рух горизонтального історичного часу триває, але тепер його супроводжує вертикаль, «перпендикуляр», що не заперечує горизонтального виміру як такого.» (А. Кирлежев «Есхатологічний вимір християнства»)

break

 Підпишіться на розсилку оновленнь сайту
christian-meditation.com.ua/subscribe

о. Бруно Барнхарт OSB Cam — монах камальдолійської конгрегації ордена св. Бенедикта, абатства «Нью Камальдолі» (Біг-Сюр, Каліфорнія, США www.contemplation.com), один із засновників «Фонду о.Беди Гриффитса».