о. Беда Гриффітс OSB «Воскресіння: 1 Послання до Коринтян, 15»

Проповідь у Великодній тиждень, Саччідананда Ашрам (монастир Пресвятої Трійці), 1988 р.

articles_bgeasterhom1cor14_1bСвідоцтво Воскресіння, яке ми знаходимо в посланні св.Павла, є дуже важливим. Як усі ви добре пам’ятаєте, перший опис Воскресіння, ще до Євангелій, з’являється саме в цьому посланні Павла до Коринтян. Це дуже важливе свідчення. Потім він продовжує пояснювати значимість Воскресіння, пов’язуючи його з воскресінням всіх людей: «Коли ж про Христа пропо­вiдується, що Вiн воскрес з мертвих, то як же деякi з вас говорять, що нема воскресіння мертвих?» Це твердження засноване на баченні св.Павла про єдність. Багато людей сьогодні не розуміють цього принципу єдності; все людство являє собою одне тіло, і це тіло Людини впадає в гріх і розділяється, дезінтегрується, але Христос у Воскресінні знову об’єднує людство. Це не тільки воскресіння однієї, індивідуальної особистості з мертвих; Ісус у своєму Воскресінні воскрешає разом з собою все людство. Це бачення єдності в живому організмі, в цілому, що складається з безлічі частин, єдиних в одному тілі, під однією головою. Саме такою є таємниця Воскресіння. «Якщо нема воскресіння мертвих, то і Христос не воскрес«; ці два твердження йдуть разом. Вкрай важливо розуміти, що Воскресіння Ісуса не було суто тілесним процесом, якоюсь реанімацією тіла, як якщо б Він просто вибрався з могили і пішов. Це Воскресіння людської природи з її попереднього стану гріха, страждання і смерті до нового життя: Воскресіння, Нове творіння і життя у Бозі. Це перехід від життя в цьому світі до життя у Бозі; Ісус перейшов від цього світу до самого Бога і переніс з собою все людство. Це тотальна єдність.

Отже, Павло продовжує свій текст тим, що якщо для вас Ісус не воскрес, то ви як і раніше перебуваєте у гріху, вся ваша віра є марною. Для Павла було очевидно, що неможливо відокремити Христа від тіла людства. Він помер за всіх. І, якщо це не так, «якщо ми тiльки в цьому життi уповаємо на Христа, то ми нещаснiшi за всiх людей«. Сьогодні люди багато розмірковують про соціальну справедливість і турботу про бідних — всі ці речі дійсно є потрібними, але вони лише тимчасові. Допомагати людям в цьому житті дуже важливо, але це не просуне їх досить далеко на загальному шляху буття. Євангеліє ж пропонує нам життя вічне. За межею цього життя люди повинні побачити реальну присутність вічного життя, життя у Бозі — це і є кінцева мета людства, це не просто «щасливе життя тут».

Далі Павло говорить: «але Христос воскрес із мертвих«. І нарешті, він виносить на поверхню свою головну, центральну думку: «Як смерть через людину, так через людину i воскресіння мертвих. Як в Адамi всi вмирають, так у Христi всi оживуть«. «Адам» тут означає більше, ніж просто власна назва. «Адам» по-давньоєврейському означає «Людина». Адам — це людина взагалі, це все людство. Людство впало у Адамі, було розділеним та дезінтегрованим. Ісус — це другий Адам, «Нова Людина», і Він знову об’єднує людство в собі. Вельми важливо бачити повний контекст Євангелій. Людство впало в гріх і було розділене; і людство ж було відновлене, возз’єднане, оновлене до життя у Бозі. Ось про що говорить Євангеліє. Ісус є Той, Хто викупляє і примиряє, веде людство до реалізації у Бозі. Далі: «Кожний по своєму чину: первісток Христос, потім ті, які увірували в Христа. А потому кiнець, коли Вiн передасть царство Богу i Отцю, коли скасує всяке начальство, i всяку владу i силу […] Ос­таннiй же ворог знищиться – смерть«. Ми як і раніше схильні до смерті, але ми знаємо, що Він вийшов за межу смерті і ми також, з Ним і в Ньому, виходимо за межі цієї смерті, ми йдемо крізь смерть у життя вічне.

«Коли ж упокорить Йому все, тодi i Сам Син підкориться Тому, Хто впокорив Йому все, щоб Бог був у всьому все«. Ісус збирає людство в єдине ціле в собі самому, возз’єднує людство в Бозі і в єдності творіння. Все людство повертається до Бога у Христі. Такою є мета Євангелія. Ми повинні побачити космічного Христа, зрозуміти, що в Ньому втілено покликання всього творіння. Поки ми цього не побачимо, наша релігія буде зберігати вузькі рамки. Поки християни — лише невелика група людей в цьому світі, але вони — викуплення всього людства і всього творіння. Таким є істинний сенс Євангелія.

break

Переклад: Альберт Захаров Obl OSB

Підпишіться на розсилку оновленнь нашого сайту