1.47 «Важливість підготовки до медитації»

(«Школа Медитації», Курс 1, лист 47)

IMG_4318

Ми знаємо з власного досвіду, що медитувати не просто. Але ми часто робимо цей процес ще більш складним, чекаючи, що зможемо моментально від усього відвернутися та зануритися у мовчання, причому відразу ж після завершення ділової телефонної розмови або перегляду цікавого фільму. Як ми знаємо, про це нас попереджав Йоан Касіан*: «Про що б наша душа не думала перед молитвою, це неминуче повстане перед нами під час молитви, бо такою є особливість нашої пам’яті». Отже, нам необхідний період, коли ми зможемо заспокоїтися, створити свого роду «кишеню» тиші, — особливо це стосується нашої вечірньої медитації. Далі Касіан говорить, що ми повинні підготуватися до моменту молитви, вже намагаючись бути такими, якими хотіли б бути у самій молитві. Таким є сенс цієї поради Касіана: ми повинні стати «людиною молитви», — не тільки у момент, що передує нашій медитації і не тільки під час самої медитації, але також і у просторі нашого повсякденного життя. Це має на увазі формування особливого ставлення до життя, спрощення наших потреб і бажань. Ми можемо спростити наше життя в цілому, так, що вже ніщо не в силах буде відвернути нашу увагу від Божественного.

Крім вищесказаного, найважливішою підготовкою до глибокої безмовної молитви є внутрішнє очищення, метою якого є те, що отці та матері-пустельники називали «чистотою серця». Для Касіана, також як і для його вчителя Евагрія Понтійського, духовна практика неодмінно включає в себе очищення від «злих думок», — а під цим вони також мали на увазі і «очищення емоцій». Говорячи про це, вони мали на увазі очищення від егоцентричних бажань, безладних емоцій, викликаних пораненим его. Рекомендації Евагрия своїм учням є такими — перенаправити, виховати і трансформувати ці бажання через їх усвідомлення, щоб не залишати їх на милості непропорційно виражених емоцій, що спотворюють сприйняття реальності і не дозволяють побачити Божу Присутність. Томас Мертон пояснював це так: «Те, що отці-пустельники шукали найбільше, було їх власним істинним «я» у Христі. І для цього їм доводилося повністю відмовитися від хибного, формального «я», яке було сфабрикованим під соціальним примусом у «зовнішньому світі»». Медитація — це ключ; вона веде нас до осяянь про те, як наша зраненість проявляє себе у наших компульсивних потребах: у нашій жадібності, нашїй заздрості, нашому прагненні до поваги, влади та контролю. Медитація — наша найпотужніша зброя, бо вона відкриває нас для Святого Духа, який «співчуває нашій слабкості, і хоча ми є нечисті, він часто приходить до нас. Якщо він знайде, що наш дух молиться йому з любові до істини, він опускається на нього і розсіює цілу армію думок і міркувань, які наш дух оточують» (Євагрій). Молитва і медитація, таким чином, ведуть нас до трансформації, зцілюючи наше зранене его.

Вчення отців і матерів-пустельників грунтувалося на Писанні. На сторінках Євангелія Ісус наполягає на тому, що саме наші «злі думки», наше негативне мислення і сприйняття заважають нам жити у Божій Присутності: «те, що з уст виходить, від серця виходить; це і оскверняє людину, бо від серця виходять злі помисли, вбивства, перелюбства, любоді­яння, злодійство, лжесвідчення, хула. Це те, що оскверняє людину» (Мф 15: 18-20). Ісус вчить, що спочатку нам необхідно пережити внутрішнє очищення: «очисти перше всередині чаші і блюда, щоб чистими були і зовні вони» (Мф 23:26). Але в той же самий час нам сказано, що якщо ми витерпимо до кінця, адже «кожен, хто просить, одержує, і хто шукає, знаходить, і тому, хто стукає, відчиняють» (Мф 7: 8), ми відкриємося до усвідомлення Божественної Присутності в нашому серці.

* «Те, чим буває зайнята душа наша до молитви, приходить на пам’ять і під час молитви. Тому перш ніж почати молитву, ми повинні поставити себе у такий стан, в якому бажаємо перебувати у самій молитві. Розум під час молитви отримує настрій, подібний до попереднього стану. Отже, поспішимо ще до молитви вигнати із середини серця нашого все те, чого не бажали б мати під час неї.» (Співбесіди 9, 3)

break

Кім Натараджа Obl OSB

«Листи міжнародної Школи Медитації» WCCM, Курс 1

 Підпишіться на розсилку новин сайту,
та отримуйте щотижня листи «Школи медитації»