11.12.2017

(о.Джон Мейн OSB | Майстер Екхарт | Ісаак Сирин | Євангеліє від Марка)

Читання для щоденної практики християнської медитації у традиції о.Джона Мейна OSB

DSCN1400_

о.Джон Мейн OSB «Монастир без стін (Духовні листи)»
(л. 7 «Повертаючись додому», червень 1979 г.)

Важливість медитації полягає в тому, що вона готує нас до справжньої свободи, яка живе і радісно сяє в глибинах таємниці любові, що перебуває в кожному з нас. Медитація пов’язує нас із рухом Божої сили, яку ми впізнаємо у спокої та нерухомості, медитуючи. Молитися у нескінченній глибині нашого духу, чия глибина є одночасно і глибиною Бога, означає бути гранично вільним. Повсякденна медитація, досвід якої, невпинно розгортаючися вглиб, розквітає та спирається на підставу дисципліни, викладає нам один з найголовніших уроків зрілості — вона вчить нас тому, що свобода полягає не в тому, щоб робити те, що хочеться. Справжня свобода в тому, щоб бути тим, чим ми є насправді. Бути вільним означає звільнитися для буття, що є заснованим на силі любові більшою мірою, ніж на силі нашого власного его. Свобода — це зустріч з Іншим та відгук на поклик Іншого у смиренні. Здобуваючи свободу, ми відкриваємо себе для Бога, як для основи всього буття, всіх внутрішніх та зовнішніх вимірів реальності. Бути вільним, значить бути відкупленим любов’ю від рабського служіння егоїстичній самосвідомості та поглиненості собою.

Що допоможе нам пройти крізь пустелю самообману і таючих ілюзій двозначності? «Блаженні вбогі духом, бо їхнє Царство Небесне. Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать.» (Мф 5: 3,8) Радість Царства не терпить компромісів, її головна умова — все або нічого. Медитуючи із абсолютною вірою, простотою та дитячою щедрістю ми відкриваємо в собі здатність до все більшої самовіддачі. І чим більше ми себе віддаємо, тим більше від нас вимагається. Однак ця прогресія проявляється не як жорстокість або деспотизм, а як чудова благодать, яка поглиблює нас та вивільняє спіраль буття, що була раніше заблокованою силами нашого его. Чим більше ми даємо, тим ще більше від нас вимагатимуть. Відбувається так саме тому, що чим більше ми даємо тим більше отримуємо, а «хто має, то дасться йому та й додасться» (Мф 13:12). Ніщо не демонструє краще динамізм любові, що лежить в самому серці життя, ніж парадокс віддавання та отримання. Такою є динаміка потаємної суті Божого буття. Шлях до цього динамізму — це шлях простоти і духовної убогості. Слідуючи цим шляхом ми вчимося невпинному повторенню нашої молитовної формули, нашої мантри. У цьому повторенні ми відвертаємося від самосвідомості нашого его та поглинення собою, які завжди ускладнюють нас та тягнуть на дно, обтяжуючи тим чи іншим «майном».

Пізнаючи себе нам необхідно повністю згорнути з будь-яких шляхів зосереження на собі. У цьому полягає велика вбогість Христа, що є зосередженим на Отцеві, що послав Його і через Нього говорить. Ми можемо пізнати себе, відкривши себе в Іншому. Наше граничне самопізнання, в якому Дух Христа об’єднується з нашим духом, означає відкриття себе у Бозі. Але для того, щоб відвернутися від себе необхідна рішучість та хоробрість. «Хто не зречеться всього, що має, не може бути Моїм учнем» (Лк 14:33). Це і є віра. Будь-який акт віри — це крок назустріч до нескінченного розширення Божої присутності.

.

Майстер Екхарт «Проповідь 5b»

Вийди повністю із себе самого заради Бога, тоді Бог із Себе Самого повністю вийде заради тебе. Як ці обидва вийдуть, тоді те, що залишиться, буде простою одиницею. У цій Одиниці Отець народжує Свого Сина у сокровенному джерелі. Там розквітне Святий Дух, і там у Бозі з’явиться воля, і вона належить душі. Поки волю не зачіпає жодне творіння та усе створене, воля залишається вільною. Христос каже: «Ніхто не підніметься на небо, крім того, хто зійшов з неба».

 

Ісаак Сирин «Аскетичні трактати»
(33-тя бесіда) 

Слід не протистояти помислам, але шукати притулку у Бозі. Якщо ми не протистоїмо помислам, що посіяв диявол, але продовжуємо молитися Богові, перериваючи будь-який зв’язок з ними, — це вірна ознака того, що розум знайшов даровану благодаттю мудрість і що істинне знання зробило нас вільними від зайвого діяння. Так здобувається найкоротший шлях.

.

Євангеліє від Марка
(Мк 1:1-8) 

Початок Євангелія Ісуса Христа, Сина Божого. Як написано у пророків: ось Я посилаю ангела Мого перед лицем Твоїм, який приготує путь Твою перед Тобою. Глас вопіющого в пустелі: приготуйте путь Господеві, прямими зробіть стезі Йому. Явився Іоан, який хрестив у пустелі і проповідував хрещення на покаяння для відпущення гріхів. І виходили до нього з усієї країни Юдейської і єрусалимляни; і всі хрестилися в річці Йордані від нього, сповідаючи гріхи свої. Іоан же носив одяг з верблюжого волоса і пояс шкіряний на стегнах своїх і їв акриди та дикий мед. І проповідував, кажучи: гряде Сильніший за мене слідом за мною, Якому я недостойний, нахилившись, розв’язати ремінь взуття Його. Я хрестив вас водою, а Він хреститиме вас Духом Святим.

break

Читання для щоденної практики медитації — архів текстів, які можуть використовувати як групи спільноти, що проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також із текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації та споглядального читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB