1.46 «Увага»

(«Школа Медитації», Курс 1, лист 46)

!_wide_default_horizont_bigger_verticalОдноспрямована увага, що є зосередженою на молитовному слові – такою є сутність практики медитації. Джон Мейн завжди підкреслював це, кажучи: «Просто повторюйте своє слово». Це все, що потрібно. Але, як нам це вже відомо, наша головна проблема в медитації полягає в тому, що розум завжди відволікається на свої мрії, завжди турбується або щось планує. Тому наше слово є таким важливим — саме воно допомагає нам зосередитися, роблячи нашу увагу односпрямованою.

Розповім одну індійську історію, яка ілюструє корисність допоміжних засобів для зосередження:

Слони, яких зазвичай зображують миролюбними і мудрими, часто поводяться дуже буйно. Залишившись без нагляду, вони можуть почати ходити де попало, руйнуючи все на своєму шляху. Проходячи повз придорожніх кіосків, вони збирають своїм хоботом все підряд — банани, манго та інші смаколики. Дресирувальники слонів прекрасно знають про це, і проводячи слона через вулиці, переповнені релігійними або шлюбними процесіями, вони вдаються до двох способів утихомирення слона. По-перше, вони одягають слона в особливий наряд з прикрасами і сидінням на спині, змушуючи його відчути себе важливим. Це спонукає слона ходити обережно і виважено. По-друге, вони дають своєму  невгамовному вихованцеві палицю, яку він тримає хоботом. В результаті слон з гордістю тримає палицю і не відчуває спокуси збирати ласощі з прилавків.

Наш розум схожий на цього слона: якщо, як дресирувальники, ми ставимо перед ним важливе завдання і даємо йому щось, за що б він міг міцно триматися — в нашому випадку це молитовна формула, мантра — ми робимо неможливе можливим. Прийнявши норовливу природу нашого розуму і розробивши стратегію роботи з ним, замість роздратування і боротьби, ми зменшимо його схильність безладно блукати, слідуючи за своїми примхами і фантазіями.

Односпрямована увага та молитва нерозривно пов’язані: «Увага, що шукає молитву, її і знайде. Бо саме молитва, а ніщо інше, слідує за увагою, і саме нею слід ревно займатися» (Євагрій Понтійський« Слово про молитву», 149).

В Євангелії від Марка (Мк 13: 33-37) Ісус вчить нас: «Пильнуйте, будьте на сторожі і моліться, бо не знаєте, коли настане час цей». Ми не знаємо, на якій стадії нашої молитви, нашої медитації, Дух підхопить нас і занурить в потік любові, що тече між Христом і Творцем-Отцем. Але ми будемо повністю відрізані від того, що відбувається, якщо повернемося у пастку власних думок, залишивши повторення нашого молитовного слова з люблячою довірою і без будь-яких очікувань: «знає бо Отець ваш Небесний, що ви маєте потребу в усьому цьому» (Мт 6:32).

Краса безумовної любові і довіри дітей та їх прекрасна здатність бути повністю поглиненими тим, що вони роблять, — це саме те світовідчуття, яке нам необхідно відновити в собі сьогоднішніх. «Істинно кажу вам: коли не навернетесь і не будете як діти, не ввійдете в Царство Небесне» (Мт 18: 1-4) Абсолютна заглибленість до уваги, що є зосередженою на нашому слові необхідна для того, щоб привести нас у Божественну Присутність.

break

Кім Натараджа Obl OSB

«Листи міжнародної Школи Медитації» WCCM, Курс 1

 Підпишіться на розсилку новин сайту,
та отримуйте щотижня листи «Школи медитації»