13.11.2017

(о.Лоренс Фрімен OSB | Томас Мертон | Оріген | Євангеліє від Матвія)

Читання для щоденної практики християнської медитації у традиції о.Джона Мейна OSB

!_wide_default_horizont

о. Лоренс Фрімен OSB «Внутрішнє світло»
(р. «Обираючи життя») 

Незалежно від того, буде наше життя довгим або коротким, – воно все є часом, відведеним нам для відповіді, і, отже, ця відповідь – справа, що не терпить зволікання. Якщо існує слово, здатне лаконічно описати все Євангеліє загалом, то це – невідкладність; у нас немає часу, який можна було би втрачати. Євангеліє проголошує, що якщо ми в цю мить не відповімо на покликання повноти життя, то негайно ж потрапимо в полон обмеженості. Якщо ж відповімо, то відкриємо нескінченні й безмежні можливості. Питання просто в тому, віримо ми чи ні. Можливо, найгірший стан, у якому тільки можна перебувати, це віра наполовину. Це подібне до відмінності між життям, прожитим у глибокому розчаруванні, і життям, що його святий Йоан називає «життям вічним». Говорячи про нього, він не вказує на життя по смерті. Швидше йдеться про життя без меж – у пізнанні Ісуса Христа і Того, хто Його послав. Пізнати цю Особистість — ось мета нашої медитації. Медитація як шлях до повноцінного життя приводить до вбогості духу, де ми знаходимо Ісуса, виконуючи Його заповіді. Ми пізнаємо Його так само, як знайомимося з будь-ким іншим, зміщуючи фокус уваги з себе і звертаючись до Нього, поступаючись Його реальності та відсуваючи убік нагромадження власних проблем.

.

Томас Мертон OCSO «Дзен та голодні птахи»

Світ був створений без людини, проте нове творіння, яке є справжнім Царством Божим, повинно бути дією Бога в людині та через людину. Воно повинно бути великою, таємничою, боголюдською роботою Містичного Христа, Нового Адама, в якому всі люди як «єдина Іпостась» або «єдиний Син Божий» переображують космос та підносять його, в чудовому сяйві, своєму Отцеві. Тут, у цьому переображенні, відбудеться апокаліптичний шлюб Бога і Його творіння. […] Ці роздуми є дією віри, яка належить до сфери божественних знань і готує нас до більш високої і пильної чистоти — чистоти мудрих дів, які чекають із запаленими ліхтарями в оточенні порожнечі, осяяної славою Божественного Слова й обійнятої присутністю Святого Духа. Ця слава і ця присутність не є об’єктами, що «входять» у порожнечу, щоб «заповнити» її. Вони являють собою ні що інше, як власну «таковість» Бога.

 

Ориген
(«Коментар на Послання до Ефесян», «Перша гомілія на Єзекіїля») 

У кожній з наших душ є джерело живої води, прихований образ Божий. Саме ці джерела і засипають землею ворожі сили. Але тепер, коли прийшов Христос, відкриймося Його пришестю та розкопаємо наші джерела, викинемо звідти землю, очистимо їх від всякого сміття. Ми знайдемо в них живу воду. Слово Боже є присутнім тут, і нинішня праця Його полягає у тому, щоб очистити ваші душі від праху, щоб в кожному забило його джерело. Джерело це укладене в вас, а не привнесене ззовні, бо Царство Боже всередині вас є: «Царство Боже не прийде помітно, і не скажуть: Ось тут, або: Там. Бо Божеє Царство всередині вас» (Лк 17:21).

О Божественна усеприсутність, що є скрізь та у всьому! О Розп’яття, що охоплює усе сущє! Тобою зруйнована похмура смерть, і життя поширилося всюди, відчинилася небесна брама, Бог явив Себе людині, а людина піднялася та стала богом, і сили адові були поламані завдяки тобі. Завдяки тобі наповнився величезний шлюбний чертог, на всіх — шлюбний одяг, і ніхто не буде вигнаний геть. Завдяки тобі у всьому, в дусі і в тілі, горить полум’я любові, і Сам Христос ллє масло у світильник.

.

Євангеліє від Матвія
(Мт 25:1-13)

Тоді уподібниться Царство Небесне десятьом дівам, які, взявши сві­тильники свої, вийшли назустріч женихові. П’ять з них були мудрі, а п’ять – нерозумні. Нерозумні, взявши світильники свої, не взяли з собою оливи. Мудрі ж взяли оливи в посудинах разом із світильниками своїми. А оскільки жених забарився, то всі задрімали і поснули. Опівночі ж почувся крик: ось жених іде, виходьте назустріч йому. Тоді встали всі діви та й приготували світильники свої. Нерозумні ж сказали мудрим: дайте нам вашої оливи, бо світильники наші гаснуть. А мудрі відпо­віли, кажучи: а як і нам, і вам не стане? Ідіть краще до продавців та й купіть собі. Коли ж пішли вони купувати, прийшов жених, і ті, які були готові, вві­йшли з ним на весілля, і двері зачинилися. Пізніше прийшли й інші діви і говорять: Господи! Гос­поди! Відчини нам. Він же сказав їм у відповідь: істинно кажу вам: не знаю вас. Отже, пильнуйте, бо не знаєте ні дня, ні години, коли Син Людський прийде.

break

Читання для щоденної практики медитації — архів текстів, які можуть використовувати як групи спільноти, що проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також із текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації та споглядального читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB