18.10.2017

(о.Ципріан Консільо OSB Cam | Томас Мертон OCSO | Theologia Germanica | Євангеліє від Матвія)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB.

10679967_323104387862557_4787313175393157773_o

о.Ципріан Консільо OSB Cam «Шлюбні шати»
(Фрагмент з проповіді 28 рядової неділі, Мф 22:1-14, монастир «Нью-Камальдолі»)

Чим є шлюбні шати з Євангельської притчі про гостей, що відкинули запрошення на бенкет? Мені здається, вони подібні до тієї однієї речі, яку обрала сестра Марфи, Марія, сидячи біля ніг Ісуса — тієї благої частини, яка лише одна потрібна. Що ж це таке — весільні шати? Це дещо таке, без чого я не хотів би бути захопленим зненацька! Усім нам слід задати собі питання — усім, незалежно від того, старі ми чи молоді, займаємо те чи інше положення у житті — всі ми повинні поставити собі питання, що це за шлюбні шати, чи вони одягнені на нас, чи володіємо ми ними?

Я розумію, що це, можливо, прозвучить надто поверхнево і просто — але чи тут не йдеться просто про любов? Саме таким чином св.Августин розуміє цю притчу. Цей хлопець у притчі не був вдягнений у весільні шати — він не мав любові — і тому його викинули геть з бенкету, так само, як тих дів, які не мали оливи у своїх каганцях. Я пригадую чудовий гімн любові апостола Павла, у його першому посланні до Коринтян, де він каже, що без любові ми — «як мідь дзвінка або бубон гудячий» (1 Кор 13:1). Я можу сидіти у позі повного лотосу, відточувати контроль над почуттями, заспокоювати розум і стримувати подих аж до старості, але якщо я не вдягнений у шлюбні шати — якщо я не маю любові — я абсолютно ніщо. Також, я можу бути дуже правильним монахом, утримувати свій хабіт у відмінному стані, займатися lectio divina, знати всю історію чернецтва, виконувати григоріанські співи в інтерпретації Солемского абатства… Але якщо я не ношу шлюбних шат, якщо це не веде мене до любові — все це стає звичайним марнуванням часу, і я — нікчема. Не є істиною апатейєю [1] той стан, який позбавлений агапе [2]. І ця любов зовсім не те, що робить вас «хорошими», адже отець нареченого, господар бенкету, не так вже й схожий на «хорошу», приємну людину. Він вбиває, без суду і слідства кидає людей у пітьму,  де «плач і скрегіт зубів». Ні, це любов, позбавлена сентиментальності. Любов вимоглива і розпинаюча — любов Бога, любов до ближнього не в меншій мірі, ніж до самого себе. Ревна любов Бога, багатостраждальна любов до ближнього, важка любов до себе. Як каже Августин, це любов, що походить «від чистого серця, ясного розуму та від істинної віри».

[1] Апатейя (грецьк. απάθεια – безпристрасність, незворушність) – стоїчний принцип відчуженості від земних пристрастей, гри почуттів. У ранньо-християнському вченні розумівся як ідеал аскетичного стану, внутрішнього спокою і самоспоглядання. «Важливо зрозуміти, з якої позиції ми виходимо, вступаючи на шлях медитації. Традиція називає цю позицію apatheia – відсутність бажань, відмова від власництва. Велика сила медитації укладена в здатність повністю відсікати коріння егоїзму в кожному з нас. Ми просто повинні змістити увагу з себе – скоріше навіть з протиставлення між нашою нинішньою недосконалістю і досконалістю, яку ми сподіваємося досягти в майбутньому.»( о. Лоренс Фрімен «Внутрішнє світло»)

[2] Агапе (грец. γάπη) – одне з чотирьох старогрецьких слів, що перекладаються українською як «любов». У християнстві розуміється як вищий вид безкорисливої, безумовної та самовідданої любові, яка описує сутність Бога, «Бог є любов» (1 Йн 4:8). 

.

Томас Мертон OCSO «Зерна споглядання»

Внутрішнє єствоперевищує досвід, якому притаманні висловлювання «я хочу», «я люблю», «я знаю», «я відчуваю». Воно має власний спосіб знання, любові і переживань, що є не людським а божественим способом ідентичности, єднання, де вже немає окремої психологічної індивідуальности, що притягує до себе все добро і всю істину, і тому любить і знає для себе. Той, хто любить, і той, кого люблять, — «один дух» («Хто з Господом злучується, стає одним духом із Ним», 1 Кор 6:17). Тому, поки ми досвідчуємо себе в молитві, як «я», що стоїть на порозі чистоти і порожнечи, якою є Бог, і чекає, щоб «отримати щось» від Нього, ми все щедалеко від внутрішнього і таємного знання, що здатне поєднати. Воно і є справжньою контемпляцією.

.

«Theologia Germanica»
(анонімний містичний домініканський трактат, XIV в.)

Що означає бути причетним до Божественної Природи, або Богоподібної, обоженої людини? Хто насичений і просвітлений Вічним, Божественим Світлом і хто є запаленим і поглинутим Вічною, Божественою любов’ю, — той є обоженим і причетним до Божественої Природи.

.

Євангеліє від Матвія
(Мф 22:1-14)

А Ісус, відповідаючи, знов почав говорити їм притчами, кажучи: Царство Небесне подібне одному цареві, що весілля справляв був для сина свого. І послав він своїх рабів покликати тих, хто був на весілля запрошений, та ті не хотіли прийти. Знову послав він інших рабів, наказуючи: Скажіть запрошеним: Ось я приготував обід свій, закололи бики й відгодоване, і все готове. Ідіть на весілля! Та вони злегковажили та порозходились, той на поле своє, а той на свій торг. А останні, похапавши рабів його, знущалися, та й повбивали їх. І розгнівався цар, і послав своє військо, і вигубив тих убійників, а їхнє місто спалив. Тоді каже рабам своїм: Весілля готове, але недостойні були ті покликані. Тож підіть на роздоріжжя, і кого тільки спіткаєте, кличте їх на весілля. І вийшовши раби ті на роздоріжжя, зібрали всіх, кого тільки спіткали, злих і добрих. І весільна кімната гістьми переповнилась. Як прийшов же той цар на гостей подивитись, побачив там чоловіка, в одежу весільну не вбраного, та й каже йому: Як ти, друже, ввійшов сюди, не мавши одежі весільної? Той же мовчав. Тоді цар сказав своїм слугам: Зв’яжіть йому ноги та руки, та й киньте до зовнішньої темряви, буде плач там і скрегіт зубів… Бо багато покликаних, та вибраних мало.

break

.

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB