29.09.2017

(о.Джеррі Пірс CssR | Томас Мертон OCSO | Майстер Екхарт | Євангеліє від Матвія)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB.

DSCN0043

 

о.Джеррі Пірс CssR «Недільна тиша»
(«Монстр заздрості», Мф 20: 1-16)

Заздрість часто стає слабкою стороною так званих «дуже добрих людей», тих, хто не скоював вбивств або сексуальних злочинів, і тому вважає себе особливим фаворитом Господа. […] Це дуже подібно до поведінки старшого брата з притчи про блудного сина (Лк 15:11-32) – він злиться та заздрить через те, що його батько здатний привітати та пробачити сина, який був не таким хорошим, як він. […] Про заздрість говориться і в євангельській історії про хазяїна виноградника — про заздрість, що виникає у відповідь на безмежну щедрість Бога. У розповіді про цю неймовірну й нікому не підконтрольну щедрість Бога Євангеліє від Матвія вчить нас не намагатися обмежити Божу щедрість, не з’ясувати, хто її заслуговує, а хто — ні.

Духом неможливо оволодіти, неможна Дух прорахувати кількісно або якось виміряти. Отже, присутність Духа неможливо взяти та запакувати, зробивши об’єктом споживацько-ринкового середовища. Одна з дивовижніших властивостей практики християнської медитації полягає у тому, що вона одночасно проста, але нелегка. В силу її простоти, кожен може нею зайнятися, але нелегка вона тому, що ніхто не може перебувати у зосередженні довгий час, не відволякаючись. Медитація — особливий смиренний шлях молитви, слідуючи яким, ми залишаємо свої бажання, навіть такі, як бажання молитовного перфекціонізму або бажання володіти Богом. В бажанні бути краще інших приховане коріння усілякої заздрості, і йото антидотом є відмова від бажаннь. Свобода від зазрості — найбільша свобода.

 

Томас Мертон OCSO «Зерна споглядання»

Мені нелегко приймати Боже світло. Кожен момент мого природнього бажання, навіть якщо моя природа сама у собі є доброю, тяжіє так чи інакше до того, щоб залишити у мене ілюзію, що протиставляється Божій реальності у мені. Навіть якщо мої природні вчинки є добрими, то будучи природними, вони схильні зосереджувати мою увагу на людині, якою я не є, на людині, якою я не можу бути, на несправжньому єстві у мені, на особі, якої Бог не знає. Так відбувається тому, що я народжений в егоїзмі. Я народжений егоцентричним. І це – первородний гріх. Навіть якщо я намагатимусь подобатися Богові, я все ж бажатиму задовільнити свої амбіції, ворожі щодо Нього. Недосконалість може виявлятися навіть у палкій любові до досконалості, навіть у бажанні чесноти і святості. Також і бажання контемпляції може бути нечистим, коли ми забуваємо, що справжня контемпляція означає цілковите усунення егоїзму, є найчистішою убогістю і чистотою серця. […]

Господи, збережи мене від любові до грошей, в яких є ненавість, від пожадливости й амбіцій, що задушують моє життя. Охорони мене від мертвих вчинків суєти, марноти і невдячної важкої праці, якою митці нищать себе заради гордині, грошей і слави, і монах падає під лавиною свого неприборканого прагнення завзятости. Зціли мою мерзенну рану пожадливости і бажань, що виснажує мою природу своєю кровоточивістю. Розчави змія заздрості, що жалить любов отрутою і вбиває всяку радість. […] Подаруй мені силу чекати Тебе у тиші і спокої. Дай мені покору, в якій я знаходж спочинок, і визволи мене від гордости, яка є найважчим тягарем. І обійми мою душу і серце простотою любови. Заповни моє життя однією думою про любов і бажанням любити не заради заслуг і досконалості, не для чесноти і святости, а заради Тебе єдиного.

 

Майстер Екхарт
(цит. по виданню: Якоб Ваккернагель «Німецька проза і поезія», 1835)

За своєю сутністю Бог є чисте Благо, тому й перебувати Він може лише у чистій душі. Лише туди Він може влити Себе, де буде здатний вільно текти. Що є чистота? Це здатність людини знехтувати усіма створіннями й повністю віддати своє серце Чистому Благові. […] Чиста душа не терпить навіть найнезначнішої перешкоди, що з’являється між нею та Богом. Вона насолоджується справжньою чистотою в усіх створіннях, бо вона насолоджується усіма створіннями у Бозі й Богом в усіх створіннях.

 

Євангеліє від Матвія
(Мф 20:1-16)

Бо Царство Небесне подібне одному господареві, що вдосвіта вийшов згодити робітників у свій виноградник. Згодившися ж він із робітниками по динарію за день, послав їх до свого виноградника. А вийшовши коло години десь третьої, побачив він інших, що стояли без праці на ринку, та й каже до них: Ідіть і ви до мого виноградника, і що буде належати, дам вам. Вони ж відійшли. І вийшов він знов о годині десь шостій й дев’ятій, і те саме зробив. А вийшовши коло години одинадцятої, знайшов інших, що стояли без праці, та й каже до них: Чого тут стоїте цілий день безробітні? Вони кажуть до нього: Бо ніхто не найняв нас. Відказує їм: Ідіть і ви в виноградник. Коли ж вечір настав, то говорить тоді до свого управителя пан виноградника: Поклич робітників, і дай їм заплату, почавши з останніх до перших. І прийшли ті, що з години одинадцятої, і взяли по динарію. Коли ж прийшли перші, то думали, що вони візьмуть більше. Та й вони по динару взяли. А взявши, вони почали нарікати на господаря, кажучи: Ці останні годину одну працювали, а ти прирівняв їх до нас, що витерпіли тягар дня та спекоту… А він відповів і сказав до одного із них: Не кривджу я, друже, тебе, хіба не за динарія згодився зо мною? Візьми ти своє та й іди. Але я хочу дати й цьому ось останньому, як і тобі. Чи ж не вільно мені зо своїм, що я хочу, зробити? Хіба око твоє заздре від того, що я добрий? Отак будуть останні першими, а перші останніми!

break

.

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB