04.07.2017

(о.Лоренс Фрімен OSB | о. Беда Гриффітс OSB | Генріх Сузо | Євангеліє від Матвія)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB

groups_readings_04072017s

 

о.Лоренс Фрімен OSB «MEDITATIO-Київ 2011»
(Сесія питань-відповідей)

Мета медитації — знайти простоту. Тому нам необхідна одна точка концентрації. У медитації ми практикуємо шлях до простоти через зосередження уваги до однієї точки концентрації. Ми приділяємо абсолютно повну увагу нашому молитовному слову. Не тому, що ми відчуваємо або що відбувається навколо нас. Можливо, спочатку це прозвучить дивно, але коли ви почнете свою практику, ви усвідомите цінність цього. Ви повинні пам’ятати, що, вимовляючи слово, ви здійснюєте акт віри, абсолютний і тотальний акт віри. І віра відкриває вас до любові, як до дару. Таким чином, можна сказати, що промовляння молитовного слова стає різновидом таїнства віри. Ми тільки що повернулися з Меси, яка є нашим святим Таїнством, в ході неї ми використовуємо безліч слів та жестів. Медитація є для нас внутрішнім таїнством, і вона також фокусується на реальній присутності Христа. У повторенні молитовного слова проявляється таїнство нашої віри, і мета медитації — вести нас до більшої глибині союзу, єднання із Христом. Тому варто приділяти повну увагу саме слову, яке ми повторюємо.

Ми говоримо про те, що можна назвати досвідом вбогості духу. «Блаженні вбогі духом, бо їхнє Царство Небесне» (Мф 5: 3). Як на вашу думку, що саме можна назвати «вбогістю духом»? Ісус говорить про щастя. Як же ми можемо бути щасливими і вбогими одночасно? Справа в тому, що це дещо інший тип вбогості, ніж той, до якого ми звикли. Це не вбогість відсутності, в якій ми є позбавлені певних речей. Це вбогість нестяжання, неприв’язаності. Медитуючи, ми дозволяємо всьому, чим ми володіємо або намагаємося володіти піти геть. Всім речам, всьому, до чого ми прив’язані — нашим думкам, планам, бажанням, емоціям і збудженості, нашій тривозі та страху. Вбогість духу — це коли ми дозволяємо всьому цьому піти — з метою насолодитися даром Бога. Зазвичай ми радіємо, володіючи чимось. Коли ми повторюэмо слово, коли дозволяємо всьому цьому відійти, ми занурюємося в цю вбогість духу в істинному християнському розумінні. Це виклик і випробування нашого розуміння віри. Дуже часто в наших молитвах проявляється бажання щось отримати. Але в медитації ми не прагнемо нічого отримувати, не намагаємося нічим заволодіти. Ми дозволяємо собі стати вбогими духом, розкриваючи істинний сенс Царства. Це втрата і набуття. Іноді ми повинні щось втратити, чомусь дозволити відійти, щоб згодом це знайти наново. Така знахідка втраченого раніше стане справжньою радістю.

 

о. Беда Гриффітс OSB «Повернення до Центру»
(р. 5 «Єдність і множинність»)

Вічність є «tota et simul» — повною і єдиночасною насолодою нескінченним життям [1]. Все і всі будуть повністю і одночасно перебувати присутніми у всіх і в усьому. Все розмаїття творіння збережеться, але воно буде перебувати у єдності. […] Творіння втрачає свій сенс, якщо у фінальному стані не буде ніяких відмінностей. Зрозуміло, в якомусь сенсі вони зникнуть для своєї обмеженої, розділеної форми існування і для всіх концептуальних відмінностей, але вони знайдуть себе у вічній істині, в їх бутті у Божому Слові. Сам Бог вічно залишиться Творцем, усі створені істоти вічно будуть перебувати в Його Слові. Вони є осяжні для пізнання та володіють волею, кожне створіння окремо, бо є обмеженими проявами Того, Хто є нескінченним. Перебуваючи в Слові, вони підтримують вічні відносини з ним, і таким чином, хоча немає ніякої двоїстості, зберігаються відносини з Божеством. Отець пізнає Себе та усе недвоїсті предмети в Своєму Слові, а Його Дух виливається в любові на Слово, на Сина і на всіх людей в ньому. Тут, в Єдності, немає двоїстості, немає ілюзорного сприйняття. Тут все є нескінченним Буттям, Знанням і Блаженством, які перебувають у чистій свідомості і в безперервному блаженстві. Кожне а створена істота бере участь в цьому єдиному Бутті, єдиній Свідомості і єдиному Блаженстві любові, бо єдине Слово проявляється в них, а єдиний Дух об’єднує їх в любові. Таким є наше призначення: брати участь в єдиній свідомості Слова і любити разом з єдиною любов’ю блаженного Духа.

[1] Св. Фома Аквінський «Summa Teologica», I.X.I.

 

Генріх Сузо «Книга істини»

Про блаженних кажуть: вони відмовилися від себе, відмовилися від всього, чого раніше шукали, і перетворилися в інший вид, іншу славу, іншу силу. Чим є цей інший вид, як не Божественним Буттям і Божественною Природою, з якими вони єднаються і які єднаються з ними, щоб бути одним цілим?

 

Євангеліє від Матвія
(Мт 5:1-16)

Побачивши народ, Він зійшов на гору; і, коли сів, приступи­ли до Нього ученики Його. І, від­кривши уста Свої, навчав їх, промовляючи: Блаженні убогі духом, бо їхнє є Царство Небесне. Блаженні ті, що плачуть, бо вони втішаться. Блаженні лагідні, бо вони успадкують землю. Блаженні голодні і спраглі правди, бо вони наситяться. Блаженні милостиві, бо вони помилувані будуть. Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать. Блаженні миротворці, бо вони синами Божими назвуться. Блаженні гнані за правду, бо їхнє є Царство Небесне. Блаженні ви, коли гань­бити­муть вас і гнатимуть, і зводитимуть на вас усяке лихослів’я та наклепи – Мене ради. Радуйтесь і веселіться, бо велика нагорода ваша на небесах. Так гнали і пророків, які були до вас. Ви – сіль землі. Якщо ж сіль втратить силу, то чим зробиш її солоною? Вона вже ні до чого не придатна, хіба що бути викинутою геть на потоптання людям. Ви – світло світу. Не може схо­ватися місто, яке стоїть на верху гори. І не запалюють світильник, щоб поставити його під посудину, але на свічник, – і світить всім у домі. Так нехай сяє світло ваше перед людьми, щоб вони бачили ваші добрі діла і прославляли Отця вашого Небесного.

break

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB