18.06.2017

(о. Лоренс Фрімен OSB | о. Беда Гриффітс OSB | о. Тейяр де Шарден SJ | Євангеліє від Йоана)

Щотижневі читання для медитативних груп у традиції о.Джона Мейна OSB

groups_readings_18062017s

 

о.Лоренс Фрімен OSB «Євхаристія і споглядання»
(ретріт «Школа молитви», єпархія Мельбурна, 2005 р.)

Літургія — як і інші способи молитви — сутнісно пов’язана з увагою. У Євхаристії ми розвиваємо нашу увагу до Бога через самопожертву, яку Ісус вчинив в історичній перспективі, і продовжує здійснювати в Дусі, одночасно в наших серцях і на вівтарі. Хоча наша увага може блукати, коли ми придивляємося до нових осіб серед прихожан, що зібралися, або неуважно перегортаємо парафіяльну газету, увага Ісуса, спрямована до нас, ніколи не блукає і ніколи не засуджує, не засуджує нас за нашу неуважність. Коли ми невірні, Він залишається вірним, тому що Він не може зрадити себе. Такою, принаймні для вірянина, являється невимовна таємниця Євхаристії і заманююча, благодатна сила істинної присутності.

Дух здійснює неймовірне перетворення буденної реальності. Через священика, який представляє, але не заміщає Христа, спільнота отримує досвід передчуття небесної Літургії — єднання і відновлення, що йде слідом за ним, осіб, що здійснюють Євхаристію. Священик стає рухливою фокусною точкою для потоків любові, які вивільняє і животворить це Таїнство. Христос є присутнім у священику, що представляє людей, які є Його Тілом, і через яких священик покликаний до служіння. У цьому досвіді ми переживаємо втрату себе, ділячись собою, відкриваючи себе наново вже в Євхаристії, там, де ми звільнені від ув’язнення індивідуального его. У цьому полягає радість Євхаристії і її могутній вплив на життя, яким ми живемо у спільноті. «Я — в них, і ти — в мені, — щоб вони були звершені в єдності» (Ів. 17, 23). Або ж, як говорить древня проповідь Мелітона Сардійського у Велику cуботу — «Воскрес, підемо звідси, Ти в мені, а я — в Тобі, тепер ми разом — одна єдина особистість».

.

о.Беда Гриффітс OSB «Повернення до Центру»
(фрагменти з р.3, 19) 

Людство як єдине ціле в ході своєї історії – це тіло єдиного Духа. Як казав Св. Фома Аквінський, «усі люди одна Людина». Саме ця Людина впала у Адамі і була відкупленою у Христі. Христос є істинне «Я» відкупленого людства. Кожна людина, народжуючись в світі, успадковує гріх однієї Людини, та володіє розділеним, двоїстим, занепалим «я». Але Христос відкупив на хресті цю занепалу Людину; Він взяв на Себе гріх занепалого людства і звільнив його. Він прийняв тіло занепалого людства і перетворив його на тіло Бога. Христос – істинне «Я» відкупленого людства, бо Він повертає людство до буття у Слові Божому. Таким чином Христос втілений в кожній людині, або, скоріше, Він втілений у всьому Всесвіті. Бо якщо усі люди є однією Людиною, та утворюють разом тіло Христа, то й весь Всесвіт — це єдиний організм, органічне тіло, що вінчається людиною. Еволюція матерії з самого початку йшла до еволюції свідомості в людині — Всесвіт набуває свідомості у людині. Христос прийняв весь цей органічний процес еволюції від матерії до життя, а потім до свідомості в людині. Бог «вiдкрив нам тайну волi Своєї, за Своїм благоволiнням, яке Вiн ранiш поклав у Hьому, в установлення повноти часiв, щоб усе небесне i земне з’єднати пiд главою Христом» (Еф 1: 9-10).

У момент воскресіння божественне життя явило себе, Дух охопив людське тіло, і Всесвіт через людське тіло занурився у божественну свідомість. «Перша людина Адам стала душею живою, а останнiй Адам є дух животворчий» (1 Кор 15:45) […] У Воскресінні Христа, в Його тілі матерія переобразилася, стала духовним тілом, провідником божественного життя. Торкаючись тіла Христа, яке більше не є обмеженим простором та часом, людина набуває насіння божественного життя. Як говорить св. Павло, «маючи початок Духа, i ми самi в собi стогнемо, чекаючи усиновлення, вiдкуплення тiла нашого» (Рим 8:23). Цей «стогін» — частина діяльності всієї природи, що чекає на звільнення «від рабства тління, на свободу слави дітей Божих». Такою є космічна драма перетворення природи, матерії і тіла – перетворення на зовнішню форму Духа, на тіло Господа.

 

о.Тейяр де Шарден SJ «Мій Всесвіт»

Святі Дари подібні до жаркого вогнища, звідки виходить і розповсюджується полум’я […] Протягом століть навколо сакраментального Хліба розростається ще й інший, більш величезний, який по суті і є Всесвіт, що поступово розростається із загальної першооснови. І коли доходять до нас слова: «це» із слів Христа «Це є Тіло Моє» спочатку вказує на Хліб, але потім «тілом» («матерією») таїнства стає сам світ, в якому поширюється, завершуючи його, надлюдська Присутність Вселенського Христа. Світ стає завершеним та істинним Жертовним Хлібом. Єдиним Словом, єдиною дією твориться первинний зв’язок речей — Це є Тіло Моє.

Яким чином Христос Всесвіту здійснює на нас свій вплив? Через Євхаристію. Через Євхаристію, яка володіє космічною силою і сама є космічною дійсністю. В кінцевому рахунку, світ — це справжній Євхаристійний Хліб, і в такий світ поступово сходить Христос, доки він (світ) не досягне повноти свого віку.

 

Євангеліє від Йоана
(Йн 6:51-58)

Ісус сказав: “Я – хліб живий, який зійшов з неба; якщо хто буде їсти цей хліб, житиме вічно. Хліб, який Я дам, – це Моє тіло, яке Я віддам для життя світу!” Тоді стали сперечатися між собою юдеї, кажучи: “Як це може Він дати нам їсти своє тіло?” А Ісус сказав їм: “Знову й знову запевняю вас: якщо не будете їсти тіла Сина Людського і не будете пити Його крові, не будете мати в собі життя. Хто їсть Моє тіло і п’є Мою кров, той має вічне життя, і Я його воскрешу останнього дня. Адже Моє тіло – справжня пожива, а Моя кров – справжній напій. Хто споживає Моє тіло і п’є Мою кров, той перебуває в Мені, і Я в ньому. Як послав Мене живий Отець, так і Я живу через Отця, – і той, хто буде споживати Мене, житиме через Мене. Це є хліб, який зійшов із неба. Не так, як батьки ваші манну їли й померли, а хто споживатиме цей хліб, буде жити вічно!”

break

Щотижневі читання для медитативних груп — архів читань, які можуть використовувати як групи, які проводять регулярні зустрічі, так і люди, що медитують у нашій традиції і не мають можливості приєднатися до тієї чи іншої групи. Щотижня ми пропонуємо добірку фрагментів зі Священного Писання а також з текстів традиційних і сучасних вчителів християнської споглядальної духовності, з класичної і нової духовної літератури. Бажаємо Вам плідної медитації і медитативного читання!

Підпишіться на розсилку щотижневих читаннь

Компіляція читаннь:  Альберт Захаров Obl OSB