о. Беда Гриффітс OSB «Воскресіння: 1 Послання до Коринтян»

(Проповідь у Великодній тиждень, Саччідананда Ашрам, 1988 р.)

articles_bgeasterhom1cor14_1b

Свідоцтво Воскресіння, яке ми знаходимо у посланні св.Павла (1 Кор 15), є дуже важливим. Як усі ви добре пам’ятаєте, перший опис Воскресіння, ще до Євангелій, з’явився саме в цьому посланні апостола Павла до Коринтян. Це дуже важливе свідчення. Він пояснює значення Воскресіння, пов’язуючи його із воскресінням усіх людей: «Коли ж про Христа пропо­вiдується, що Вiн воскрес з мертвих, то як же деякi з вас говорять, що нема воскресіння мертвих?» Це твердження є заснованим на ідеї св.Павла про єдність. Багато людей сьогодні не розуміють цього принципу єдності; все людство являє собою одне тіло, і це тіло Людини, що впадає в гріх і розділяється, дезінтегрується, але Христос у Воскресінні знову об’єднує людство. Це не тільки воскресіння однієї, індивідуальної особистості з мертвих; Ісус у своєму Воскресінні воскрешає разом із собою ціле людство. Це ідея єдності в живому організмі, в єдиному цілому, яке складається із безлічі частин, поєднаних в одне тіло, під одною головою. Саме такою є таємниця Воскресіння. «Якщо нема воскресіння мертвих, то i Христос не воскрес»; ці два твердження йдуть разом. Вкрай важливо розуміти, що Воскресіння Ісуса не було суто тілесним процесом, якоюсь реанімацією тіла, ніби Він просто вибрався з могили і пішов. Це Воскресіння людської природи з її попереднього стану гріха, страждання і смерті до нового життя: до Воскресіння, до Нового Творіння та до життя у Бозі. Це перехід від життя в цьому світі до життя в Бозі; Ісус перейшов від цього світу в самого Господа та переніс із собою все людство. Це загальна єдність.

Отже, Павло продовжує свій текст тим, що якщо для вас Ісус не воскрес, то ви як і раніше перебуваєте у гріху, вся ваша віра є марною. Для Павла було очевидно, що неможливо відокремити Христа від тіла людства. Він помер за всіх. І, якщо це не так, «якщо ми в цьому тiльки життi уповаємо на Христа, то ми нещаснiшi за всiх людей». Сьогодні люди багато розмірковують про соціальну справедливість та турботу про бідних, і всі ці речі дійсно є потрібними, але вони лише тимчасові. Допомагати людям в цьому житті дуже важливо, але це не просуне їх досить далеко. Євангеліє ж пропонує нам життя вічне, та за межею цього життя люди повинні побачити реально присутнє вічне життя, життя у Бозі — це фінальна мета людства, а не просто «щасливе життя тут, у цьому світі».

Далі Павло говорить: «але Христос воскрес із мертвих». І нарешті, він виносить на поверхню свою головну, центральну думку: «Як смерть через людину, так через людину i воскресіння мертвих. Як в Адамi всi вмирають, так у Христi всi оживуть». «Адам» тут означає більше, ніж просто власна назва. «Адам» давньоєврейською означає «Людина». Адам — це людина, це все людство. Людство впало в Адамі, було розділеним, дезінтегрованим; Ісус — це другий Адам, «Нова Людина», та Він знову об’єднує людство в собі. Вельми важливо бачити повний контекст Євангелій. Людство впало в гріх та було розділене; і людство ж було відновленим, возз’єднаним, оновленим до життя в Бозі. Ось про що говорить Євангеліє. Ісус є той, хто викупив і примирив, підняв людство до реалізації у Бозі. Далі: «Кожний по своєму чину: первісток Христос, потім ті, які увірували в Христа, в пришестя Його, а потому кiнець, коли Вiн передасть царство Богу i Отцю, коли скасує всяке начальство, i всяку владу i силу […] ос­таннiй же ворог знищиться – смерть». Ми як і раніше є схильними до смерті, як і завжди, але ми знаємо, що Він вийшов за межу смерті і ми також, з Ним і в Ньому, виходимо за межі цієї смерті, ми проходимо крізь смерть у життя вічне.

«Коли ж упокорить Йому все, тодi i Сам Син підкориться Тому, Хто впокорив Йому все, щоб Бог був у всьому все». Ісус збирає людство в єдине ціле в собі самому, возз’єднує людство в Бозі і в єдності творіння. Все людство повертається до Бога у Христі. Це і є — мета Євангелія. Ми повинні побачити космічного Христа, зрозуміти, що в Ньому є втіленим покликання усього творіння. Поки ми цього не побачимо, наша релігія буде зберігати вузькі рамки. Поки християни — лише невелика група людей в цьому світі, але вони — відкуплення всього людства і всього творіння. Таким є істинний сенс Євангелія.

break