4 вересня 2016 р., Мати Тереза з Колкати проголошена святою

о. Лоренс Фрімен OSB «Для чого ми тут?» (Ретріт для ченців абатства Діви Марії Гефсиманської, 1992 р)

frreman_m_therese

Серце, що одного разу ожило, вже  ніколи не засне; двері, що були одного разу розкриті, вже не закриються; так само і день Христа, що одного разу наступає, стає навіки невичерпним і нескінченним. Безперестанна молитва є метою як монаха так і метою будь-якого християнина, про це говорить св. Павло — «Безперестанку моліться» (1 Сол 5:17). Це не означає, що ми повинні ходити по колу і буквально вимовляти молитви з ранку до ночі. Це заклик творити іншу реальність. Ми б прирекли себе на духовну і психологічну ізоляцію, якби вважали безперестанну молитву постійним проголошенням молитовних текстів. Безперестанна молитва це вічна та позачасова молитва Ісуса Христа: це Його сповнена слави людяність, що вічно пробуджена і поклоняється Отцю в Дусі. Наша безперервна молитва — це наше входження, наша єдність, наше з’єднання з Його молитвою. Це наша спільна подорож з Ним – Тим, Хто вийшов за межі себе до Отця, що знайшов себе в Отці як Сина, і потім повернувся до нас в Дусі і тепер підносить нас разом із собою. Таке богослів’я лежить в основі простої практики чистої молитви, про яку нам розповідає св. Іоан Касіян. Це шлях простоти. Латинське слово simplex, «простий», свого часу слугувало терміном, який використовувався кравцями і позначав розгорнутий шматок тканини. Тканина є простою річчю, поки вона розгорнута. Коли вона складається або згинається, вона стає складною — лат. duplex, англ. complex. В цьому сутність чистої молитви — вона спрощує наш розум, відкриває наш розум. Коли розум знаходить своє відображення в самому собі, коли ми думаємо про себе, ми стаємо складними і далекими від того, щоб бути подібними до дітей.

Найважливішою якістю дитини є простота. Дитина не думає про себе. Ось що чудово в дітях — їх свобода від самоусвідомлення. І та ж свобода від самоусвідомлення є цілющою силою святих людей. Нещодавно я спілкувався з Матір’ю Терезою. З нею ми мали кілька зустрічей, які були дуже цікаві і які я вважаю для себе величезним привілеєм. Вона завжди має в своєму розумі один єдиний об’єкт мислення, в цьому вся її робота і ніщо не здатне похитнути цього стану. А ще вона має неймовірну силу уваги, силою живого присутності. З ким би вона не була, вона віддає всю себе в своїй увазі, вона не відмовляє у цій увазі ні бідному, ні хворому, будь то одна з сестер її громади або гість. Це і є уподібнення до дитини, яким сяє її особливий тип святості. Існують різні види святості, але загальним для всіх святих є та сама якість уваги дитини, дитячої простоти і свободи від самозосередженості. Можливо, таким є сенс традиції відданості Немовляті Ісусу. Справа не в тому, що Ісус — невинне дитя, Дитятко Ісус показує нам, особливо в Літургії, стан людського сутнісного уподібнення до дитини. І цей шлях простоти не є легким.

break

Св. Мати Тереза, молись за нас