Споглядання в традиції сучасних єзуїтів

Уривки праць сучасних авторів-єзуїтів: Brian Grogan, Gerry W Hughes, Donal Neary, Anthony de Mello, William Johnston.

jesuits

о. Браян Гроган SJ «Усвідомлення Божої присутності»

Якби вас попросили назвати синонім до слова “Бог”, ви могли б сказати: “Присутність”. Адже Бог — це і є Присутність. Коли Мойсей запитав у Ягве, як Його на ім’я, Він відповів: “Я — Той, Хто є”, а це означає: “Я є присутнім, Я тут”. Бог дійсно хоче сказати нам: “Я буду з вами”. Бог внутрішньо присутній у всьому, а особливо у нас. У Біблії Ісус названий ім’ям Еммануїл, що означає “З нами Бог”. Євангеліє від Матея закінчується дивовижними словами: “Я з вами по всі дні аж до кінця віку”.

(fr. Brian Grogan SJ “Finding God in All Things”)

 break

о. Геррі Хьюгс SJ «Вправа для тіла»

Сядьте на стілець прямо, але зручно, спершись об спинку. Розслабтеся, але не сутультеся. Ноги поставте на підлогу перед собою. Руки покладіть на коліна — долонями вниз, або з’єднавши їх разом.

Закрийте очі, або дивіться в одну точку перед собою. Тепер зосередьте усю свою увагу на відчуттях у вашому тілі. Можете розпочати зі ступні і поступово рухатися вгору, затримуючись хоча б на декілька секунд на кожній частині тіла, яку ви відчуваєте, переключаючи увагу з однієї частини на іншу. Чим довше ви затримуватиметеся на кожній, тим краще. Пам’ятайте, що ваша увага має бути зосереджена на самих відчуттях, а не на думках про них. Якщо ви відчуєте дискомфорт, або свербіж, або захочете змінити положення тіла, просто усвідомте цю незручність, переконайте себе в тому, що все гаразд і, не рухаючись, продовжуйте вправу.

Наша свідомість зазвичай дозволяє нам ненадовго спокійно виконувати цю або подібну вправу, починає дошкуляти нам запитаннями і коментарями, такими як: Я втрачаю дорогоцінний час. Це не має нічого спільного з молитвою. Який в цьому сенс? Чиніть з цими перешкодами так само, як зі свербежем: визнавайте їх, а потім повертайтеся до відчуттів у своєму тілі.

Якщо хочете, можете перейти до більш явної молитви, повторюючи, наприклад, вислів св. Павла: В Тобі живу, рухаюся й існую.

(Gerry W Hughes SJ “God of Surprises”)

break

 

о. Геррі Хьюгс SJ «Вправа для дихання»

Ця вправа полягає в тому, щоб зосередити усю свою увагу на фізичному відчутті вдихів і видихів, не зміняючи штучно їхнього ритму.

Зосередьте усю увагу на тому, як через ваші ніздрі проходить холодне повітря при вдиху і тепле — при видиху. Може трапитися так, що від усвідомлення власного дихання вам спочатку стане ніяково і дихання стане нерівномірним, але зазвичай це швидко проходить. Якщо це триватиме довго і ви станете задихатися, то ця вправа поки що не для вас.

У більшості людей під час цієї вправи змінюється дихання, стає глибшим і рівнішим, їх хилить на сон. Ця вправа дуже добре підходить для релаксації, але якщо ви хочете використати її для молитви, тоді спробуйте на вдиху виразити все, чого прагнете в житті, яким би нездійсненним це не здавалося, а на видиху — доручити все Богові: усе своє життя з його турботами, гріхами, відчуттям провини і жалем.

Дуже важливо це робити, ніяк себе ні оцінюючи: ні негативно, ні позитивно. Зосередьтеся на бажанні віддати Богові всю тривогу щодо себе самого і не тримайтеся за неї, немов за велику цінність.

(Gerry W Hughes SJ “God of Surprises”)
break

 

о. Донал Нері SJ «Вправа для слуху»

Сядьте на стілець прямо, але зручно, спершись об спинку.

Тепер просто зауважуйте звуки, які чуєте, — звуки вдалині. Просто почуйте їх, не намагайтеся їх навіть назвати.

Зазначте слабкіші звуки, потім ті, що лунають гучніше. Просто слухайте, усвідомлюйте їх.

І биття вашого серця — заледве вловиме, проте це ритм вашого життя.

І звук тиші там, де ви молитеся, звук тиші всередині вас.

Так вслухуйтеся декілька хвилин.

 (fr. Donal Neary SJ “Praying in Lent”)

break

 

о. Ентоні де Мелло SJ «Про Ісусову молитву»

В основі духовного життя православних християн — безперестанне повторення Божого імені. Тим, хто хоче ближче познайомитися з цією молитовною практикою, я рекомендую книгу “Відверті розповіді мандрівника духовному своєму батькові”.

Православна Ісусова молитва звучить так:

“Господи Ісусе Христе, Сину Божий, помилуй мене, грішного”.

Ви   можете   використати   цю   молитовну   формулу таким чином:

Відчуйте внутрішню безмовність, а потім — присутність Господа… уявіть, що Він стоїть перед вами…

На деякий час зосередьтеся на диханні… усвідомлюйте кожен свій вдих і видих…

Вдихаючи,   вимовте   першу   частину   Ісусової молитви :

“Господи Ісусе Христе, Сину Божий…”

Відчуйте, що вдихаєте любов милосердного Господа…

Зробивши вдих, затримаєте на деякий час повітря в легенях. Уявіть, що уся ваша істота сповнюється Його благодаттю…

Видихаючи, вимовте другу частину молитовної формули: “…помилуй мене, грішного”.

Уявіть, що видихаєте усе нечисте — все те, що заважає вам відкритися на Божу милість.

(fr. Anthony de Mello SJ “Sadhana: A Way to God”)

break

 

о. Вільям Джонстон SJ «Шлях Медитації»

Кілька людей просили мене написати книгу про те, як виконувати християнську медитацію; здається, така книга дійсно потрібна у сучасному світі. Я все ще сумніваюся у здійсненні цього завдання, оскільки знаю, що медитація завжди буде неідеальною, а її може навчити тільки такий великий учитель, якого Августин Блаженний називав Magister Internus, Внутрішній Майстер. Слухайте його голос, і дізнаєтеся, як медитувати.

Проте також правда в тому, що можна знайти якийсь правильний напрямок; отже, я пропоную визначитися відносно деяких принципів або вказівок, які можуть бути використані людьми при виконанні медитацій.

Коли Ви сідаєте медитувати, насамперед позбавтеся усього свого занепокоєння. Коли я кажу “занепокоєння”, то маю на увазі різні обговорення, роздумування, заклопотаність, планування і т.д. Дозвольте їм йти своїм шляхом незалежно від вас. Це нелегко. Усі ми знаємо, наскільки неспокійним є людський розум. З побоюванням та передчуттям він дивиться в майбутнє; з ностальгією або відчуттям провини він дивиться в минуле. Він рідко перебуває “тут і тепер”. Ісус чітко сказав нам, що слід відкинути занепокоєння про майбутнє для того, щоб залишитися в сьогоденні. “Не журіться, отже, завтрашнім днем; завтрашній день турбуватиметься сам про себе. Доволі дневі його лиха” (Мт. 6, 34).

Ви почнете усвідомлювати свої думки і відчуєте, що вони перебувають у вашому умі. Але не чіпляйтеся за них. Будьте тими, які усвідомлюють, і ви зможете тримати свої думки під контролем. Також ви можете бути тими, які усвідомлюють течію думок у своєму умі під час медитації, без чіпляння за них. Як говорив Майстер Судзукі, дозвольте їм приходити і йти своїм шляхом.

В усіх основних культурах символом життя є дихання. Це правда, бо усвідомлюючи своє дихання, ви повніше відчуваєте своє життя. Отож просто сядьте тихо, випряміть спину і зосередьтеся на власному диханні. Лише усвідомлюйте своє дихання, яким воно є.

При диханні можете повторювати слова: «Прийди, Духу Святий!», «Прийди, Духу Святий», просячи, щоб дихання Духа наповнило вас. І коли це трапляється, ви будете не лише присутні тут самі, а також присутніми у Бозі та світі, який заповнений Богом, і в якому Бог — істинна реальність. Ви можете тихо перебувати у присутності Бога, повторюючи ці слова, або зовсім без слів.

Фактично, один зі шляхів медитації полягає в тому, щоб прийняти певне положення тіла, яке я описав в цій книзі … Спину завжди варто тримати прямо … Очі — напівзаплющеними. Якщо вони повністю заплющені, людина легко порушує позу або засинає. Очі не слід фокусувати зовсім; погляд може бути спрямований на розп’яття, встановлене на підлозі неподалік. Про значення дихання ми вже говорили. Можна або рахувати вдихи, або повторювати слова молитви у поєднанні з диханням… Це шлях усвідомлення тіла. Усвідомте свої руки і ноги, усе своє тіло, тихо повторюючи слово Ісуса: “Чи тіло не більше одягу?”. Не думайте про ці слова та не обмірковуйте їх. Просто відчуйте, куштуйте їх, поки не відчуєте, що тіло насправді є чимось більшим, ніж одяг. Те, що ви повторюєте слова Євангелія, встановлює ваш зв’язок з Христом і додає вашій молитві віри. Крім того, слово “тіло” можна вимовляти все з більшим підсиленням, якщо ви розумієте (але знову — нелогічним методом) містерію тіла Христа. Це тіло, яке стало єдиним з моїм тілом. “Хто споживає тіло моє і кров мою п’є, той у мені перебуває, а я — в ньому.” (Йо. 6, 56). У цьому тілі “повнота Того, Хто повний всім у всьому”. Подібно до того, як дихання Ісуса є диханням всесвіту, тіло Ісуса єдине зі всесвітом. “Чи тіло не більше одягу?”. Може наступити час, коли тіло, дихання і его  забудуться, а наше істинне самозвеличення вигукне разом зі св. Павлом: “Живу вже не я, а живе Христос у мені” (Гал. 2, 20).

(fr. William Johnston SJ “Christian Zen: A Way of Meditation”)

break

Переклад українською: Наталії Андрусів