Християнська медитація у традиції бенедиктинця о.Джона Мейна OSB – сучасна форма споглядальної (монологічної) молитви, відомої з часів ранніх християн. Християнська медитація описується о.Джоном Мейном, як адаптована для сучасного городянина практика «чистої молитви» (лат. «oratio pura») св. Йоана Касіяна Римлянина, в якій основним методом є дисципліна повторення молитовної формули (лат. «formula»), що веде до щоденної стабільності та навику (лат. «habitus») перебування у Божій присутності «тут та зараз»: «монах має повторювати і утримувати формулу, відмовившись від усіх тілесних турбот і занепокоєнь […] та невпинно тримаючи її у розумі, звільниться від величезного багатства усіх помислів, досягнувши євангельського блаженства убогості в дусі» (св. Йоан Касіян, друга співбесіда авви Ісаака про молитву). Звикла уява про молитву є такою, що вона завжди повинна бути багатослівною. Але медитативна традиція о. Джона Мейна зосереджена саме на споглядальній, тихій та радикально простій молитві, де будь-яка складність зведена до мінімуму: «Повторення слова, сповнене віри, збирає все наше буття в одній точці. Воно веде нас до тиші, концентрації, належної міри усвідомлення. Все це дозволяє нам відкрити розум і серце справі Божої любові в глибинах нашого буття» (о.Джон Мейн OSB «Мить Христова»). Подібним чином ця традиція є вираженою у середньовічному анонімному трактаті «Хмара невідання»: «Вживай це мале слово і молися не в багатослівності, а лише в одному єдиному звуці цього слова». У викладанні цієї медитативної традиції о.Джон Мейн вживав слово «мантра», популярне в 70-х роках у тієї аудиторії, до якої він звертався. Цей термін використовувався в християнському контексті у якості еквіваленту «формули» Йоана Касіяна.
Цей метод споглядальної молитви не є альтернативою іншим молитовним формам, навпаки, він має доповнювати та підживлювати своєю простотою усе різноманіття шляхів християнського духовного життя: «Усі форми молитви складають разом єдність, яку ми можемо назвати колесом молитви. Від кожного елемента нашого духовного життя йде спиця, і усі вони поєднуються у центрі колеса. В центрі такого колеса є спокій, тиша, нерухомість, без яких не був би можливим рух усього колеса. У центрі молитовного колеса – присутність Воскреслого Христа, у молитві якого до Отця зустрічаються усі форми нашої молитви» (о.Лоренс Фрімен OSB «Внутрішнє паломництво»).
Практична частина настанов о. Джона Мейна щодо його бачення християнської форми медитації описана у записах його лекцій, які він читав в кінці 70-х років на зустрічах перших медитативних груп та у книгах його учня, священника і ченця-бенедиктинця конгрегації Оліветанцев – о. Лоренса Фрімена OSB:
«Навчаючись медитувати, ми перш за все вчимося перебувати в спокої. Медитація — це повний спокій тіла і духу. Спокій тіла досягається перебуванням в тиші. Спокій духу досягається шляхом багаторазового повторення про себе, в глибині свого серця, одного слова або короткої фрази. Повторюй це слово знову і знову. Я рекомендую для цього арамійське слово «Мараната» («maran-atha», «гряде наш Господь»; «marana-tha», «прийди Господь наш»). Повторюй це мале слово про себе – від початку до самого кінця. Звільнися від всіх думок, ідей, уявлень. Ні про що не думай. Не говори ніяких інших слів, крім цього одного. Лише промовляй його в глибині свого серця, вслухайся в нього. Зосередь всю свою увагу тільки на ньому. […] У чому ж суть медитації? В медитації ми вчимося ставити Бога на перше місце у своєму житті, а не себе самих. Дуже часто ми опиняємося у центрі свого світу. Для багатьох людей дійсність ніби обертається навколо них самих. Ми дивимося на людей і ситуації, думаючи насамперед: «а як все це відіб’ється на мені?». І це, загалом, природно. Але якщо ми дійсно вважаємо себе центром всесвіту, ми ніколи не побачимо ні ситуацію, ні людину, ні самих себе такими, які ми насправді є. Адже ми, звичайно ж, не є центром всесвіту. У центрі перебуває Господь. Саме медитація допомагає нам зробити цей крок — від егоцентризму до Бого-центризму. В результаті ми знаходимо своє місце в світі. Ми дізнаємося де нам слід перебувати. Ми пізнаємо всі свої взаємозв’язки в їх дійсному порядку: взаємозв’язок один з одним, взаємозв’язок з усім творінням і взаємозв’язок з самим Богом. До нас приходить надзвичайне знання: ми дійсно займаємо важливе місце в задумі Божому, і кожен з нас відповідає на особливий дар нашого створення.» (о. Джон Мейн OSB «Жага глибини і сенсу»)
«Що ж це таке – «медитація»? Це слово набуло двох значень у християнській практиці, й значення ці, за іронією долі, майже протилежні. Тут ми будемо вживати це слово в його первинному сенсі, запровадженому ще ранньохристиянськими монахами, у чиєму вченні meditatio розумілося, як «вдивлятися в medio» – залишатися в центрі. Латинське meditari використовувалося як відповідник грецькому meletan, що означало «повторювати». Спершу медитація була тісно пов’язана з наукою читання Святого Письма; вона передавалася у середовищі монахів-пустельників. Медитувати над Писанням не значило міркувати про нього або уявляти його собі: це значення прийшло набагато пізніше. Медитуючи над Писанням, монах робив його частиною себе через запам’ятовування і повторення. Щоб утримати думку й серце учня в стані зосередження, уваги та внутрішньої тиші, обов’язкової для молитви, духовник давав йому окрему фразу або вірш із Біблії. Як каже св. Йоан Касіян – це повторення випереджало всяке «багатство помислів» і вело до чистоти серця у «вбогості цього окремого вірша». Такою є наша традиція. Джон Мейн почав навчати медитації в 1976 році після короткого перебування в скиті Томаса Мертона та виступу на трьох конференціях для ченців в абатстві Марії Гефсиманської (США, Кентуккі). Таким був початок його активної місії, за яку він узявся в останні роки свого життя – від відкриття невеликого центру медитації в лондонському монастирі, подальшого заснування нового монастиря в Монреалі і до функціонуючої нині світової спільноти медитативних груп. Яке ж його вчення? Сядь нерухомо. Випрямися. Прикрий очі. Сиди спокійно, але перебуваючи в зосередженні. У тиші почни повторювати про себе одне слово, твою молитовну формулу. Я раджу слово-молитву “Мараната” (арамійське слово, що у перекладі означає — «Господь, прийди», 1 Кор 16:22). Вимовляй його як чотири склади рівної довжини. Вслухайся в них. Повторюй їх спокійно, але невпинно. Не думай ні про що і нічого собі не уявляй – ні духовного, ні мирського. Виникаючі під час медитації думки або образи сприймай як розсіювання уваги і постійно повертайся до повторення свого слова. Медитуй щодня, вранці та ввечері, по 20-30 хвилин.» (о. Лоренс Фрімен OSB «Внутрішнє світло. Шлях християнської медитації», Каірос, Київ)
“Давні мудреці бачили у спогяданні мету повноцінного життя, а для Отців Церкви споглядальна молитва була найважливішим аспектом духовності. Медитативна духовність завжди була розповсюджена в християнських монаших колах, а в наш час до неї звертається все більше людей, чий спосіб життя є цілком звичайним. Переваги споглядального виміру життя розкриті в біблійній історії про Марфу та Марію. Люди покликані до більш глибокого розуміння Святого Письма і власного релігійного життя для досягнення гармонії і взаємодії різних боків християнської духовності. Ісус закликав усіх стати досконалими в любові та співчутті, як Отець, залишивши своє его, «я», і відкинувши пріоритет матеріальних проблем, а потім звернувшися до споглядання, прийняти Його й «безперервно молитися». Споглядання – це основа життя усіх людей. Марфа і Марія – сестри, але це не просто два образи – це символ двох вимірів особистості, які доповнюють одне одного. Без спокою Марії, яка сидить біля ніг Вчителя і слухає Його, прагнучи Царства Божого, ми стаємо подібні до Марфи: роздратовані, незадоволені, розсіяні. Навіть будь-яка наша праця, не вкорінена у внутрішньому Божому спокої й безперервному споглядальному бдінні, втрачає свою продуктивність. Насправді і Марія, й Марфа працюють одночасно: одна зовнішньо, а друга внутрішньо. Споглядання – частина нашої роботи, що допомагає нам робити її другу частину краще. Марія і Марфа – це дві кімнати в нашому серці. Вони не лише доповнюють одна одну, вони потребують одна одної для реалізації повноти життя. Отець Джон Мейн знайшов у вченні перших християнських монахів IVст., зокрема у духовності св. Іоана Касіяна, простий, практичний та універсальній підхід до споглядальної молитви, до медитації. Сьогодні його можуть використати люди будь-якого віку та виду діяльності. За допомогою цього простого засобу він відкрив двері відродженню споглядального виміру життя християн усіх традицій: східної і західної, католицької й реформованої. Також він ще ширше відчинив вікна для зустрічі в діалозі між християнством та споглядальними релігіями Азії.” (о. Лоренс Фрімен OSB «Дорогоцінна Перлина»)
ЯК МЕДИТУВАТИ?
Наша спільнота («Міжнародна Спільнота Християнської Медитації», WCCM) практикує просту дисципліну християнської медитації, сформульовану о. Джоном Мейном OSB. Все, чого вона потребує – це сісти рівно, заспокоїтися, покласти руки на коліна, закрити очі і почати повторювати про себе коротку молитовну формулу. Отець Джон радив обирати у якості такої молитовної формули арамійське слово “Мараната” (що у перекладі означає – “Господь, прийди”). Також можна використовувати у медитації, у якості молитовної формули, інші слова (Абба, Ісус) або короткі фрази (наприклад скорочений варіант Ісусової молитви, “Господи Ісусе Христе / помилуй мене грішного”). Не роздумуйте про якість своєї медитації, не відволікайтеся на думки й образи, що надходять у голову. Просто цілком сконцентруйтеся на вашій молитовній формулі, на її глибині. Думки будуть приходити та відходити, але вам не треба боротися з ними. Все, що ви маєте зробити – це просто не звертати на них увагу, та зосередитися на повторюванні молитовної формули. Просто дозвольте думкам та образам вільно рухатися – з’являтися та зникати. Не йдіть за ними, та не приділяйте їм увагу. Коли Ви відчуваєте, що Ваша свідомість розсіюється, і думки та емоційні враження знову привернули Вашу увагу, просто залиште їх, та знову поверніться до повторювання молитовної формули з вірою та любов`ю. Ці рекомендації стосуються виключно практики цієї форми молитви, та не замінюють усіх інших елементів християнського духовного життя.
Медитуйте двічі на день (найкраще всього рано вранці і рано ввечері). Оптимальна тривалість медитації – 30 хвилин, але можна почати з 20, і поступово дійти до 25-30 хвилин. Для вимірювання часу медитації ви можете використовувати таймер (програму у вашому мобільному або аудіо-запис – 15, 20, 30 хв.). Будьте терплячі та прості:
– Знайдіть тихе місце;
– Прийміть зручну позу, тримайте спину рівно;
– Прикрийте очі;
– Сидіть спокійно, наскільки це можливо;
– Дихайте глибоко, рівномірно і спокійно, тримайтесь одночасно спокійно, але при цьому зберігайте пильність;
– Почніть повільно, про себе, повторювати вашу молитовну формулу: “Ма-ра-на-та”. Прислухайтеся до неї, повторюючи її;
– Продовжуйте повторювати вашу молитовну формулу спокійно і з вірою, протягом усього часу медитації;
– Повертайтеся до повторення, якщо воно перервалося через те, що ви відволіклися на якісь думки чи образи, які з`явились у вашій свідомості;
– Повторюйте одну й ту ж молитовну формулу протягом всієї медитації день за днем.
Ми пропонуємо наступну структуру щоденної медитативної дисципліни:
– Читання перед медитацією *
– “Отче Наш”, вступна молитва о. Джона Мейна OSB
– Медитація (20-30 хв, таймери – 15, 20, 30 хв.)
– Читання після медитації *
* Читання зі Святого Письма, з текстів класичних і сучасних духовних авторів християнської споглядальної духовності
Таймери для медитації:
20 мин.
30 мин.
Таймер для смартфонів від польської спільноти (Android)
Таймер для смартфонів від лондонської спільноти (Android)
Введення до практики християнської медитації:
о. Джон Мейн OSB «Жага глибини і сенсу»
о.Лоренс Фрімен OSB «Внутрішнє паломництво»
о.Лоренс Фрімен OSB «Внутрішнє світло: шлях християнської медитації»
о. Лоренс Фрімен OSB «Християнська Медитація: мир за межами розділень» (Відео)
о.Лоренс Фрімен OSB «Християнська медитація та монастична традиція» (Відео)
о.Лоренс Фрімен OSB «Питання про християнську медитацію»
Цикл лекцій-введеннь у традицію християнської медитації о. Джона Мейна OSB
української спільноти «Ключі до споглядання» (Марія Захарова Obl OSB, Альберт Захаров Obl OSB)