о. Джон Мейн OSB «Жага глибини і сенсу», 4. «Надзвичайна простота мантри»

1014660_227922974047366_469119956_o

Кожному християнину дуже важливо усвідомити, що вбогість є необхідною  умовою духовного зростання, що молитва є поглибленням нашого навернення — нашого повороту у вірі від самих себе до Бога.

Чернеча традиція часів св. Іоана Касіяна та св. Бенедикта завжди підкреслювала, що вбогість для молитви сприятлива. Чернеча духовність і молитовна традиція в усі часи була звернена не тільки до самих монахів, але й до усіх християн, навчаючи, що в молитві ми приймаємо досвід своєї вбогості. Навчатися молитві означає дозволити Духу Святому вести нас до переживання вбогості нашого власного духу. Починаючи з Касіяна і донині чернеча традиція вчить «простоті одного вірша» (Св. Іоан Касіян «Співбесіди», 10), або одного молитовного слова. З цього вчення ми пізнаємо, що любов не повинна мати двох фокусних точок, що молитва Христа є Дух, який молиться у наших серцях — молиться у простоті, смиренні та відкритості, цілком зосереджуючи нас у медитації на повторенні одного-єдиного слова.

Шлях медитації, згідно з Касіяном, полягає у зведенні всієї складності нашого розуму до простоти одного-єдиного слова. Він пише:

«Цю формулу (мантру) розум повинен містити постійно, поки, зміцнившись безперервним повторюванням її і постійним роздумуванням, відкине багатство і великий обсяг думок і, таким чином захоплений простотою цього вірша, з більшою легкістю досягне того Євангельського Блаженства, яке має першість між іншими блаженствами. «Блаженні вбогі духом, бо їхнє Царство Небесне» (Мт 5: 3).»

Така ідея Касіяна про «надзвичайну простоту». Молитва є одночасно пізнанням і переживанням нашої власної убогості, нашої повної залежності від Бога як нашого Творця. Молитва є також і досвідом нашого відкуплення, збагачення любов’ю Бога в Ісусі Христі. Ці дві сторони молитви як вбогості  та відкуплення дозволили Касіяну назвати «надзвичайною простотою» той стан, який ми досвідчуємо, перебуваючи у молитві.

Медитація, безсумніву, дасть вам нове розуміння цієї вбогості. Повторюючи мантру знову і знову, ви почнете поступово осягати зміст Христових слів: «Блаженні вбогі духом» (Мт 5: 3). Невпинно і віддано промовляючи свою мантру, ви абсолютно чітко зрозумієте, що таке вірність. В медитації ми пізнаємо свою власну убогість. Ми відкидаємо слова, думки, образи, досягаючи цього шляхом зведення свого розуму до простоти одного слова, однієї молитовної формули. Мантра, таким чином, стає шляхом до прийняття таємниці простоти молитви.

За словами Касіяна, мантра містить у собі все, що може виразити людський розум, і все, що може відчути людське серце. Це невелике слово передає безмовність творчої енергії, і в цю саму тишу мантра веде нас.

Головною метою християнина, згідно думки Касіяна, є прихід Царства Божого і царювання Христового Духа в серці. Але досягти цього своїми зусиллями або знайти шлях туди силою думки чи уяви неможливо. І перед нами постає більш проста і важлива мета, яку він і позначає як «чистоту серця». Це все, про що нам доведеться подбати самим, все інше буде нам дано у свій час. А шлях до чистоти серця, до ясної свідомості лежить через вбогість, чудову простоту мантри.

_

Аудіо-запис бесіди (англ.)

break

Переклад: Оксана Захаревич